Problem med mina öron

Här kan du fråga om eller diskutera dina kroppsliga sjukdomar.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Problem med mina öron

Post by Fantasio »

Jag var öronbarn och har som vuxen problem med hörseln. När jag tryckutjämnar, blåser ut trumhinnorna, hör jag helt plötsligt bättre. Jag har svår tinnitus, främst på höger öra. Den är så kraftig att jag knappt märker av den i vänster öra. Och nu knastrar det varje gång jag andas, detta i vänsterörat. Jag tror det har att göra med för trång näsgång i höger näshåla, eller vad det heter. Det upptäckte inte läkarna. Min farbror var stridspilot och hans näsa fick de "mejsla ut" så han skulle få bättre syreupptagningsförmåga. Jag vill bli kvitt min tinnitus.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36649
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Problem med mina öron

Post by Geta »

Tur man inte är stridspilot. Mormors kusin var det.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36443
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Problem med mina öron

Post by memphis »

Du kan gå i kinesisk akupunktur för tinnitus. Det kan hjälpa. Svensk vård har ingen behandling.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
wasp
Platinamedlem
Posts: 8068
Joined: 11 May 2021, 13:53

Re: Problem med mina öron

Post by wasp »

Geta wrote: 26 Jun 2021, 17:38 Tur man inte är stridspilot. Mormors kusin var det.
Var??
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36649
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Problem med mina öron

Post by Geta »

Min mormors kusin stridspiloten bodde i USA. Hans far emigrerade i slutet av 1800-talet.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Problem med mina öron

Post by Fantasio »

Just nu störs jag inte så mycket av min tinnitus. Endast ett svagt susande. Jag distraherar mig med musik.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Problem med mina öron

Post by Fantasio »

Faktiskt varierar min tinnitus i styrka. Just nu är den inte så farlig. Man får vara glad över det lilla.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36649
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Problem med mina öron

Post by Geta »

Tinnitus varierar i frekvens beroende på hur stressad man är.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Problem med mina öron

Post by Fantasio »

Jag känner mig rätt uppe i varv, men har inte så stora besvär av min tinnitus.
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18435
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Problem med mina öron

Post by Krokus »

Ett tag för några år sedan knastrade det i mitt ena öra när jag tuggade. Jag hade inga tops hemma. Efter några dagar var jag hemma hos mamma i något annat ärende och snodde en tops. Det hade åkt in en långt hårstrå (från huvudet) i örat! Knastret försvann när jag fick ut hårstråt. Det lät jättekonstigt när jag drog ut hårstråt med topsen. :lol:
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
wasp
Platinamedlem
Posts: 8068
Joined: 11 May 2021, 13:53

Re: Problem med mina öron

Post by wasp »

Fantasio wrote: 26 Jun 2021, 17:33 Jag var öronbarn och har som vuxen problem med hörseln. När jag tryckutjämnar, blåser ut trumhinnorna, hör jag helt plötsligt bättre. Jag har svår tinnitus, främst på höger öra. Den är så kraftig att jag knappt märker av den i vänster öra. Och nu knastrar det varje gång jag andas, detta i vänsterörat. Jag tror det har att göra med för trång näsgång i höger näshåla, eller vad det heter. Det upptäckte inte läkarna. Min farbror var stridspilot och hans näsa fick de "mejsla ut" så han skulle få bättre syreupptagningsförmåga. Jag vill bli kvitt min tinnitus.

Hur har du kunnat få svår tinnitus?? För hög musikvolym i lurarna??
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36443
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Problem med mina öron

Post by memphis »

Man kan få tinnitus av antidepressiv medicin. Kanske även av fler mediciner?
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
Post Reply