Existentiella funderingar

Berätta om intressanta eller ovanliga hallucinationer och vanföreställningar du haft.

Moderator: Moderator 1

miominmio
Aluminiummedlem
Posts: 39
Joined: 19 Jul 2022, 16:43

Existentiella funderingar

Post by miominmio »

Hej! Jag har sen i förrgår fastnat i obehagliga tankar om vår existens.. Det kom från ingenstans när jag satt och kollade på en serie där det kändes som att skådespelarna inte var som mig. Att det kan finnas flera arter av människor och inte bara en typ? Sen började jag fundera på att det är konstigt att vi människor tagit över hela världen och knappt låter djuren få plats längre i det civiliserade samhället. Varför ser vi oss som överordnade?

Det ger mig grov ångest och en känsla av att inte kunna greppa omvärlden och vår existens. Försöker påminna mig själv om att det hela är absurt och inte logiskt vilket vanligtvis brukar funka men det är som om jag inte kan övertyga mig själv. Jag orkar inte tänka på det mer men det är ändå som att jag inte kan släppa de här konstiga övertygelserna förrän jag ”löst” det liksom och kommit till sans med mig själv. De här tankarna kom till mig efter flera nätters dålig sömn och nu kan jag inte skaka av mig de. Är det vanföreställningar?
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18579
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Existentiella funderingar

Post by Krokus »

miominmio wrote: 03 Jan 2024, 11:09 Sen började jag fundera på att det är konstigt att vi människor tagit över hela världen och knappt låter djuren få plats längre i det civiliserade samhället. Varför ser vi oss som överordnade?
Vet inte varför, kanske för att människor kan kommunicera rätt bra med varandra genom språk?

Har du något läkemedel att ta till natten? Kan hända att du mår bättre om du får sova ut ordentligt ett tag.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
miominmio
Aluminiummedlem
Posts: 39
Joined: 19 Jul 2022, 16:43

Re: Existentiella funderingar

Post by miominmio »

Jag har sömntabletter och de hjälper men det kan ändå vara svårt att komma till ro och somna när jag fastnar i de här tankarna som ger mig ångest. Är rädd för att jag håller på att falla in i en psykos, för har aldrig haft såna här tankar/övertygelser förut.

Ska tilläggas att jag aldrig haft psykos tidigare men jag har mått dåligt under ett par år nu.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36934
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Existentiella funderingar

Post by Geta »

Det som är rätt idag är kanske inte rätt i framtiden. Så är det med utvecklingen. Vissa människor och djur får lida något obeskrivligt nu och tidigare.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
miominmio
Aluminiummedlem
Posts: 39
Joined: 19 Jul 2022, 16:43

Re: Existentiella funderingar

Post by miominmio »

Jo så är det.. Men det är som att min hjärna inte kan greppa omvärlden. Som att jag inte fattar typ! Är jag en människa? Är andra människor? Varför har människor tagit över världen. Det är hemska tankar och jag vill bara att de ska försvinna, att jag ska komma till sans igen. Någon annan som haft liknande tankar och hur kom ni ur det? Är det schizofrena vanföreställningar eller tankestörningar eller nåt annat??
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36934
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Existentiella funderingar

Post by Geta »

I början av min schizofreni hade jag också sådana tankar.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23232
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Existentiella funderingar

Post by Zoidar »

miominmio wrote: 03 Jan 2024, 11:09 Hej! Jag har sen i förrgår fastnat i obehagliga tankar om vår existens.. Det kom från ingenstans när jag satt och kollade på en serie där det kändes som att skådespelarna inte var som mig. Att det kan finnas flera arter av människor och inte bara en typ? Sen började jag fundera på att det är konstigt att vi människor tagit över hela världen och knappt låter djuren få plats längre i det civiliserade samhället. Varför ser vi oss som överordnade?

Det ger mig grov ångest och en känsla av att inte kunna greppa omvärlden och vår existens. Försöker påminna mig själv om att det hela är absurt och inte logiskt vilket vanligtvis brukar funka men det är som om jag inte kan övertyga mig själv. Jag orkar inte tänka på det mer men det är ändå som att jag inte kan släppa de här konstiga övertygelserna förrän jag ”löst” det liksom och kommit till sans med mig själv. De här tankarna kom till mig efter flera nätters dålig sömn och nu kan jag inte skaka av mig de. Är det vanföreställningar?
Jag har ju inte exakt de tankarna, men förstår det där med vilja "lösa" gåtan. Det har mycket med ångest att göra, söka trygghet. Jag ska posta ett klipp med biskop Anders Aborelius Tycker han är bra att lyssna på. Han ringar in det viktiga. För mig lugnande. Drygt 4 minuter från 2020.

https://youtu.be/m5n12zoCBKI?feature=shared
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
1Dave
Germaniummedlem
Posts: 3483
Joined: 17 May 2021, 00:01

Re: Existentiella funderingar

Post by 1Dave »

miominmio wrote: 03 Jan 2024, 11:09 Hej! Jag har sen i förrgår fastnat i obehagliga tankar om vår existens.. Det kom från ingenstans när jag satt och kollade på en serie där det kändes som att skådespelarna inte var som mig. Att det kan finnas flera arter av människor och inte bara en typ? Sen började jag fundera på att det är konstigt att vi människor tagit över hela världen och knappt låter djuren få plats längre i det civiliserade samhället. Varför ser vi oss som överordnade?

Det ger mig grov ångest och en känsla av att inte kunna greppa omvärlden och vår existens. Försöker påminna mig själv om att det hela är absurt och inte logiskt vilket vanligtvis brukar funka men det är som om jag inte kan övertyga mig själv. Jag orkar inte tänka på det mer men det är ändå som att jag inte kan släppa de här konstiga övertygelserna förrän jag ”löst” det liksom och kommit till sans med mig själv. De här tankarna kom till mig efter flera nätters dålig sömn och nu kan jag inte skaka av mig de. Är det vanföreställningar?
Är det Sense8? Kollar på den iaf och den verkar beröra samma ämne.
miominmio
Aluminiummedlem
Posts: 39
Joined: 19 Jul 2022, 16:43

Re: Existentiella funderingar

Post by miominmio »

Geta wrote: 03 Jan 2024, 12:35 I början av min schizofreni hade jag också sådana tankar.
Geta, har du kommit över de tankarna nu? Kan du hjälpa mig med hur jag ska tänka..
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36934
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Existentiella funderingar

Post by Geta »

Vet inte hur jag kom över de tankarna. Var runt tjugo år då. Idag är jag 70+- Meningen med livet har jag släppt. Men hur det ska gå i Ukraina och Israel/Palestina undrar jag idag.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
miominmio
Aluminiummedlem
Posts: 39
Joined: 19 Jul 2022, 16:43

Re: Existentiella funderingar

Post by miominmio »

1Dave wrote: 03 Jan 2024, 13:21
miominmio wrote: 03 Jan 2024, 11:09 Hej! Jag har sen i förrgår fastnat i obehagliga tankar om vår existens.. Det kom från ingenstans när jag satt och kollade på en serie där det kändes som att skådespelarna inte var som mig. Att det kan finnas flera arter av människor och inte bara en typ? Sen började jag fundera på att det är konstigt att vi människor tagit över hela världen och knappt låter djuren få plats längre i det civiliserade samhället. Varför ser vi oss som överordnade?

Det ger mig grov ångest och en känsla av att inte kunna greppa omvärlden och vår existens. Försöker påminna mig själv om att det hela är absurt och inte logiskt vilket vanligtvis brukar funka men det är som om jag inte kan övertyga mig själv. Jag orkar inte tänka på det mer men det är ändå som att jag inte kan släppa de här konstiga övertygelserna förrän jag ”löst” det liksom och kommit till sans med mig själv. De här tankarna kom till mig efter flera nätters dålig sömn och nu kan jag inte skaka av mig de. Är det vanföreställningar?
Är det Sense8? Kollar på den iaf och den verkar beröra samma ämne.
Nej det är inte från någon specifik serie utan bara påhittat i mitt huvud… Låter som jag absolut inte ska kolla på den serien 🙈
miominmio
Aluminiummedlem
Posts: 39
Joined: 19 Jul 2022, 16:43

Re: Existentiella funderingar

Post by miominmio »

Geta wrote: 03 Jan 2024, 14:04 Vet inte hur jag kom över de tankarna. Var runt tjugo år då. Idag är jag 70+- Meningen med livet har jag släppt. Men hur det ska gå i Ukraina och Israel/Palestina undrar jag idag.
Okej, förstår. Någon annan kanske har tips på hur man kommer över konstiga tankar som tar över hela ens tillvaro..
Post Reply