Hälsoångest

Här kan du fråga om eller diskutera dina kroppsliga sjukdomar.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5456
Joined: 11 May 2021, 18:30

Re: Hälsoångest

Post by Koi »

femfemman wrote: 05 Jan 2024, 21:47 Nu har jag en tillbringare med citronvatten i kylen. Snabba ryck! :)
Bra där!
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23226
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Hälsoångest

Post by Zoidar »

femfemman wrote: 05 Jan 2024, 20:20 Jag har problem med den fysiska hälsan. Man brukar säga "många bäckar små", och i mitt fall är det så att kombinationen av "sjukdomar" så som högt blodtryck, höga blodfetter, kraftig övervikt och lite andra saker gör så att jag förtvivlar.

Tankarna går som så att det är kört för mig att leva längre än max 50 år, och dessa tankar på uppgivenhet gör att jag äter ännu sämre mat och deppar ihop i sängen hemma istället för att ta en promenad eller gå till gymmet.

Någonstans så förstår jag ju att det inte är särskilt konstruktivt. Men frågan är då, tror ni att uppgivenheten och oförmågan att ändra vanor beror på negativa symptom eller kanske en lättare depression?
Vilka mediciner står du på? Ofta är de en orsak till att man går upp och att man får dåliga resultat även när man sköter sig.

Jag själv är kostnörd. Kost är en av mina hobbies. Då blir det roligare än att det bara är ett måste. Kan du så kanske du skulle nörda in dig på kost och träning?
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
femfemman
Litiummedlem
Posts: 324
Joined: 30 Dec 2023, 12:08

Re: Hälsoångest

Post by femfemman »

Zoidar wrote: 05 Jan 2024, 22:25 Vilka mediciner står du på? Ofta är de en orsak till att man går upp och att man får dåliga resultat även när man sköter sig.

Jag själv är kostnörd. Kost är en av mina hobbies. Då blir det roligare än att det bara är ett måste. Kan du så kanske du skulle nörda in dig på kost och träning?
Jag har i nuläget Abilify och låg dos av en antidepressiv medicin som heter Vortioxetin. Abilify ska ju vara bland de "snällare" antipsykotiska medicinerna vad gäller viktuppgång, men det Abilify gjorde för mig var att viktuppgången från Risperdal (risperidon) och Invega (paliperidon) bröts. Men jag har inte lyckats gå ner något sedan dess.

Vad gäller att nörda ner mig i kost och träning så är det en bra idé, men verkar inte vara något man bara gör på beställning om du förstår vad jag menar?
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23226
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Hälsoångest

Post by Zoidar »

Det är förstås sant. Intresset behöver nog växa fram. Jag blev intresserad av kost och träning som tonåring. Sen har det liksom rullat på.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
yrväder
Skandiummedlem
Posts: 4293
Joined: 14 May 2021, 15:36

Re: Hälsoångest

Post by yrväder »

Hej femfemman. Promenader är det som är lättast. Man behöver bara gå ut slipper ta sig till ett gym och till skillnad från gym kostar promenaden inget och man får frisk luft på köpet.

Läste ett mail från doktorn och det är en tidning som jag prenumererat på som jag fortfarande får mail från och denna gången var där tips för oss från 60 men de fungerar i alla åldrar. Då jag också har lite övervikt och behöver förändra mina vanor är där 2 tips jag ska försöka anamma och de är att inte äta efter Kl 19 och 1 timmes promenad varje dag.
Och nu vet jag med mig själv att det förmodligen kommer hoppa lite fram och tillbaka med genomförandet men jag ska tänka ut en runda som blir en timme och som ger lite intryck under promenaden gång. Och sen är det att hålla sig till tallriksmodellen och där slarvar jag ofta med grönsaker.

Mail gick i alla fall ut på att även små förändringar ger förbättringar .
Post Reply