Imovane/Zoplikon

Frågor, erfarenheter och synpunkter på olika antipsykotika och antidepressiva.

Moderator: Moderator 1

Leakim97
☢️ Neptuniummedlem ☢️
Posts: 25424
Joined: 03 Jul 2022, 22:26

Imovane/Zoplikon

Post by Leakim97 »

Har sovit dåligt ett par nätter. Står på alimemazin 2 kapslar, har nu fått vid behov 2 kapslar till, så 4 kapslar totalt och har även imovane / zoplikon

Om man använder imovane kontinuerligt, lång tid blir effekten sämre? När jag tagit imovane har jag kunnat sova hela natten sen.

Har en vän som tagit imovane varje dag i många år och hon har svårt att sova utan dem. Hon sover jättebra med imovane. Har läst någonstans att man utvecklar ett beroende och att effekten skulle bli sämre om man tar preparatet under längre tid.

Då ställer jag mig tveksam, min vän har tagit imovane i flera år och sover på den. Vet ni experter på medicin, på visk,hur det ligger till?
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18566
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Imovane/Zoplikon

Post by Krokus »

Min mamma tar Imovane vid behov, dvs cirka var tredje natt och har gjort så i säkert 20 år. Samma dos under hela denna tid 5mg. Däremot är hennes nuvarande allmänläkare inte alls pigg på att skriva ut Imovane längre. "dEt äR beRoEndefrAmkaLlanDe".
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8195
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Imovane/Zoplikon

Post by Richard »

Det stämmer att man kan bli beroende av den, då den verkar likadant som bensodiazepiner (Stesolid, Sobril, Xanor, m.fl.). Den är dock något mildare.

Effekten blir oftast sämre med tiden, men för en del funkar det, så det är lite individuellt. Jag tar Imovane/Zopiklon ibland, men har svårt att jämföra beroendet då jag redan tar vanliga bensodiazepiner (Iktorivil).
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36908
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Imovane/Zoplikon

Post by Geta »

Jag har tagit 5 mg imovane i många år. Ibland sover jag och ibland inte. Nu har jag börjat testa att dricka kaffe innan sängdags. Så gör de i äldrevården. Då får man bättre blodcirkulation i hjärnan.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5456
Joined: 11 May 2021, 18:30

Re: Imovane/Zoplikon

Post by Koi »

Jag hatar Imovane. Har legat vaken många nätter i en kropp som sover. Väger bly att lyfta armen ens. Den kopplar inte bort min hjärna. Bara kroppen. Efter ca 4 timmar kan jag resa på mig igen.
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8195
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Imovane/Zoplikon

Post by Richard »

Glömde...

Jag tar även Alimemazin också, 2 ml (40 mg/ml, motsvarande 4 kapslar), det sover jag gott på, oftast utan Imovane.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
1Dave
Germaniummedlem
Posts: 3483
Joined: 17 May 2021, 00:01

Re: Imovane/Zoplikon

Post by 1Dave »

Hade Imovane några år när det var akut, idag kan jag sova som förr nästan förutom att jag vaknar mitt i natten. Dock så brukar det gå bra att somna om fort.
User avatar
MsTibbs
Rodiummedlem
Posts: 21910
Joined: 06 Sep 2021, 19:31

Re: Imovane/Zoplikon

Post by MsTibbs »

Haft Imovane/zopiclon och stilnoct förr. Har nu Nozinan. Den är bäst av dem och inte beroendeframkallande
In a world where you can be anything, be kind.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Imovane/Zoplikon

Post by Fantasio »

Jag fick sluta med Nozinan. Tydligen krockade den med en annan medicin.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36908
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Imovane/Zoplikon

Post by Geta »

Nozinan är ett neuroleptika. Fick det, när jag var intagen på psyk. Drömde mardrömmar av den.-
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5456
Joined: 11 May 2021, 18:30

Re: Imovane/Zoplikon

Post by Koi »

Jag får flimmer av Nozinan. Låg i EKG-maskinen hela tiden tills jag fick sluta med den. Funkade inte ett skit på sömnen ens. Som högst hade jag 125 mg. Då rullade ögonen i huvudet. Hade ingen kontroll. Ont som fan. Fick sitta och blunda tills det slutade.
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8195
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Imovane/Zoplikon

Post by Richard »

Jag hade Nozinan en gång o första natten jag skulle sova på dom tog jag 100 mg, så ställde jag mig o pysslade i köket tills jag kände mig trött. Men så efter ett tag så svartnar allt o jag faller till golvet. Kan inte resa mig så jag blir liggande i runt 12 timmar. Vaknar givetvis nerkissad...
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
Post Reply