Märklin

Moderator: Moderator 1

User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Märklin

Post by Fantasio »

Jag har en hel del Märklingrejor hos mina föräldrar. Räls, tunnel, växlar, hus och vad det nu heter på svenska. Elledningar kanske. Finns det en marknad för de sakerna?
User avatar
wasp
Platinamedlem
Posts: 8144
Joined: 11 May 2021, 13:53

Re: Märklin

Post by wasp »

Det kan du tro! Gamla Märklingrejor är värda mycket idag, men det beror på skicket och framför allt hur pass dyra lok och vagnar du har. Sålde ett elektiskt rangerbanelok (3055) för 2.000:- 1995.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Märklin

Post by Fantasio »

Oj, det var inte dåligt. Man skulle kanske gå igenom sakerna i mina föräldrars förråd.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Märklin

Post by Fantasio »

Det var inga astronomiska summor grejerna gick för på Tr*der*. Loken kostade mer än vagnar så klart, men inte mycket mer.
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8189
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Märklin

Post by Richard »

Min pappa har en järnväg som farfar har byggt. Men jag tror inte det är Märklin, utan en Fleischmann. Pappa har ärvt den o det står i hans exfrus syrum. Jag tror han har sagt att han ska koppla ihop den snart.

En gång var pappa arg på farfar, så han klippte av alla ledningarna under tågbanan...
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Märklin

Post by Fantasio »

Jag hade en rätt stor anläggning räls. Hade en stor skiva med en grön filt ovanpå. naturligtvis en tunnel och minst en bro. Tågsignaler också, typ trafikljus. Var så häftigt att leka med tågen när det var mörkt ute och i rummet. Lysen här och var.
User avatar
wasp
Platinamedlem
Posts: 8144
Joined: 11 May 2021, 13:53

Re: Märklin

Post by wasp »

Fantasio wrote: 29 Jun 2021, 15:11 Det var inga astronomiska summor grejerna gick för på Tr*der*. Loken kostade mer än vagnar så klart, men inte mycket mer.
Kolla nypriserna så blir du häpen!
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Märklin

Post by Fantasio »

Loken låg på en tusenlapp och uppåt. Jag har flera att sälja. Vill ha en femhundring för dem.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Märklin

Post by Fantasio »

Finns det någon som köper räls? Jag tror att Märklin ändrat utseendet på den och jag har den gamla varianten.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Märklin

Post by Fantasio »

Loket "Krokodilen" säljs för fem- sextusen. Det loket hade jag aldrig råd med.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Märklin

Post by Fantasio »

Jag kanske kan sälja till en kompis till en ur personalen på Mötesplats Sardin. Vill mest bli av med grejorna, är inte ute efter mycket pengar, men visst vore det en bonus.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Märklin

Post by Fantasio »

Jag har tänkt leta upp en Märklin-sida på Facebook och sälja mina saker där. Kanske kan man få en 800 spänn för ett lokomotiv. Jag ska ha kvar både ånglok och modernare lokomotiv.
Post Reply