Ny medicinsk skandal (Expressen)

Om artiklar, tidningslänkar m.m.

Moderator: Moderator 1

Post Reply
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36914
Joined: 10 May 2021, 16:52

Ny medicinsk skandal (Expressen)

Post by Geta »

Behandlingar sätts in utan att veta långt gångna biverkningar.

https://www.expressen.se/kronikorer/agn ... a-skandal/
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12639
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Ny medicinsk skandal (Expressen)

Post by zoegas »

Ja det lät ju inte bra..80% av de utan operation har "tillfrisknat"..

Ska se Uppdrag Granskning. Det är spännande program.
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18566
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Ny medicinsk skandal (Expressen)

Post by Krokus »

Ja, vad ska man säga? Hittar inte ord!

Jo, nu kanske. Jättebra av Uppdrag granskning att göra detta! Jag är osäker på om alla dessa barn som har könsdysfori som diagnos, verkligen har det? Det ingår i att växa upp att vara förvirrad. Vilket yrke eller utbildning ska jag välja? Trivs jag med mina kompisar i skolan? Vilket B-språk ska jag välja? Gillar jag killar eller tjejer, eller både och? Eller inget alls? Jättesvårt och stressande att vara barn/tonåring!

Att vården då sätter in pubertetsstoppande hormoner borde göra barnet ännu mer förvirrat! Vad händer om barnet ångrar sig som vuxen och vill ha barn? Nä, då är det försent!

Samtidigt "får" man inte ifrågasätta könsdysfori. Jag menar inte att ifrågasätta att diagnosen finns överhuvudtaget. Jag menar mer att vården bör utreda ordentligt INNAN hormoner sätts in och operationer görs.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12639
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Ny medicinsk skandal (Expressen)

Post by zoegas »

Vad blir resultatet av en lyckad operation? Det ser inte ens kosmetiskt rätt ut.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36914
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Ny medicinsk skandal (Expressen)

Post by Geta »

Tjejerna som vill genomgå detta har också andra diagnoser som autism och anorexi.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36643
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Ny medicinsk skandal (Expressen)

Post by memphis »

Det är inte ovanligt att transpersoner ångrar sig och då är deras kroppar förstörda.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36914
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Ny medicinsk skandal (Expressen)

Post by Geta »

Det är det som man försöker varna för nu. I nyheterna i eftermiddag togs det upp att föräldrar åker med sina barn utomlands för att de ska få byta kön. Socialstyrelsen i Sverige har gjort det svårare att få sådan behandling i landet.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Post Reply