Skäms släkten för dig?

Självmordsförsök passar här också.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36933
Joined: 10 May 2021, 16:52

Skäms släkten för dig?

Post by Geta »

Är du med din diagnos en ful plump bland dina anhöriga. Accepteras din diagnos?
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23229
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Skäms släkten för dig?

Post by Zoidar »

Min släkt vet om mina psykoser, men inte min diagnos. De är förstående tycker jag.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Inwatto
Lutetiummedlem
Posts: 1770
Joined: 08 Jul 2021, 18:14
Location: Skåne

Re: Skäms släkten för dig?

Post by Inwatto »

Det var nog jobbigast för min pappa när jag fick psykos och diabetes typ 1 samtidigt vid 22 års ålder. Han trodde på Gud och kunde inte förstå vad meningen var med att jag blev så sjuk. Andra släktingar har inte hört av sig. De vet nog att jag är ett psykfall, men de har inte sagt något då jag träffat dom som skulle indikera att de ser ner på mig.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36679
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Skäms släkten för dig?

Post by memphis »

Vet inte om de skäms eller inte, men de är inte insatta i min sjukdom. Inte ens min mamma , som jag träffar så ofta, vet vad sjukdomen innebär för mig. Hon har varit på ett samtal för anhöriga och då fick hon lära sig om negativa symptom. Det var vad som fastnade hos henne.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36933
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Skäms släkten för dig?

Post by Geta »

Min syster ville inte gå sådan där anhörigkurs.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36679
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Skäms släkten för dig?

Post by memphis »

Det ville inte min mamma heller. Men hon kunde nog inte säga nej, för då verkar det ju som att hon inte bryr sig.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36933
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Skäms släkten för dig?

Post by Geta »

Min psykiatrisjuksköterska skaffade en massa informationshäften från läkemedelsföretag om schizofreni, som jag fick visa för min syster och hennes barn. Jag undrar om de har berätta för sina respektive partners. I julas träffade jag alla och min systersons svärmor som är doktor i neurologi.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Skäms släkten för dig?

Post by Fantasio »

Jag behandlas som mindre vetande trots min oerhörda intelligens. Min syster är vän med hela tjocka släkten på fejjan, inte jag.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23229
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Skäms släkten för dig?

Post by Zoidar »

Hade en läkare som föreslog att vi skulle träffas hela familjen och prata om hur var och en upplevt mina psykoser. Blev tvärt nej från farsan och storebror.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36933
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Skäms släkten för dig?

Post by Geta »

Admin1 på gamla Viska föreslog familjeutbildning men här bland oss verkar det inte ha varit populärt.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8198
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Skäms släkten för dig?

Post by Richard »

Hela släkten är ganska knepig. Fast en gång ryktades i släkten att jag jobbade på Samhall...
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
mrsearlgray
Guldmedlem
Posts: 10544
Joined: 12 May 2021, 18:49

Re: Skäms släkten för dig?

Post by mrsearlgray »

tror inte min släkt vet om att jag har schizofreni, vi har aldrig haft mycket kontakt förutom med min moster som vet och som jag vet inte skäms men jag tror min mamma skäms lite. inte över just diagnosen för den fattar hon knappt ändå utan mer att hon alltid haft stora förväntningar på mig som jag inte levt upp till. som att bli läkare eller högre utbildad tex...
Ja visst gör det ont när knoppar brister
Post Reply