Psykotisk ångest

Moderator: Moderator 1

Post Reply
User avatar
Cosmos
Rheniummedlem
Posts: 4676
Joined: 24 May 2021, 16:58

Psykotisk ångest

Post by Cosmos »

Har ni haft psykotisk ångest. Det är det värsta av alla symptom. Glöm hallisar, vanföreställningar och tanke störningar. Psykotisk ångest är när allt skenar och blixtar skjuter igenom hela kroppen. Du har inga tankar, inga känslor, bara en helt oresonlig skräck. För inget, för allt.

Panikångest är något helt annat. Då är huvudsymptomet ångest med ett syfte: fight or flight. Pulsen ökar liksom andhämtningen. En känsla av strypning leder oftast människor till akuten. Det är naturligtvis illa. Men den går ändå inte att jämföra med psykotisk ångest som är helt övergripande för hela personen.

Kanske det låter flummigt. Men för er som varit med om psykotisk ångest vet nog vad jag menar.
Egentligen är allt bara på låtsas.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23229
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Psykotisk ångest

Post by Zoidar »

Vet inte hur väl jag känner igen mig i din beskrivning. Jag vet bara att jag var fruktansvärt rädd.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5456
Joined: 11 May 2021, 18:30

Re: Psykotisk ångest

Post by Koi »

Jag vet inte om det var psykotisk ångest eller panikångest jag hade när jag var i lagd. Skrek i 3 timmar. Livrädd. För rösterna. Blodtryck och puls tydligen åt helvete. Jag såg på studenten som tog blodtrycket lite då och då att hon såg förskräckt ut. Jag gömde mig i sängen. Finns inga trygga platser på avdelningen
Leakim97
☢️ Neptuniummedlem ☢️
Posts: 25424
Joined: 03 Jul 2022, 22:26

Re: Psykotisk ångest

Post by Leakim97 »

Inga känslor inga tankar, ibland känns det som att jag bara existerar, lever jag? Eller är jag halvdöd
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36925
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Psykotisk ångest

Post by Geta »

Är det som att gå i vadd. Så kände jag det, när schizofrenin var som värst. Det lättade, när jag började känna riktig ångest.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Leakim97
☢️ Neptuniummedlem ☢️
Posts: 25424
Joined: 03 Jul 2022, 22:26

Re: Psykotisk ångest

Post by Leakim97 »

Tror jag har uttalade negativa symtom, det är väldigt jobbigt
yrväder
Skandiummedlem
Posts: 4294
Joined: 14 May 2021, 15:36

Re: Psykotisk ångest

Post by yrväder »

Du ung Leakim och jag tycker det är synd att det ska behöva vara så. Det är bara läkaren du kan ta det med och se om han kan hjälpa dig ur det.
Jag vet att du har sagt att du har negativa symtom. Det hjälper ibland att lägga till antidepressiv medicin. Men du får prata med din läkare, du kan ringa din mottagning och beställa en tid det behöver inte vara att man behöver lägga till medicin det kan finnas andra vägar att gå .
Leakim97
☢️ Neptuniummedlem ☢️
Posts: 25424
Joined: 03 Jul 2022, 22:26

Re: Psykotisk ångest

Post by Leakim97 »

Jag har redan antidepressiv medicin och psykos mediciner, tror inte att det finns mycket att göra tyvärr, bota schizofreni kan de ju inte göra idag. Jag vet inte om klozapin förbättrar negativa symtom, de säger ju att det är den starkaste av dem alla
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36925
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Psykotisk ångest

Post by Geta »

Det är nog bara tidens gång som kan ge förbättring. Odla dina intressen om du har några. Då kan du känna riktiga känslor.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18568
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Psykotisk ångest

Post by Krokus »

Minns jag fel, eller sas det inte att någon av de här nya läkemedlen (antipsykotika) skulle hjälpa vid negativa symptom? Var det Reagila kanske?
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Snurre
Silvermedlem
Posts: 1941
Joined: 10 May 2021, 17:48

Re: Psykotisk ångest

Post by Snurre »

Jag har Klozapin och väldigt mycket trötthet. Fick prova om Reagila skulle hjälpa mot det, men det blev ingen skillnad för mig.
Leakim97
☢️ Neptuniummedlem ☢️
Posts: 25424
Joined: 03 Jul 2022, 22:26

Re: Psykotisk ångest

Post by Leakim97 »

Nej dagens psykotiska mediciner biter inte på primära negativa symtom
Post Reply