Naturläkemedel och kosttillskott, en varning för...

Hälsa eller testa funktioner.

Moderator: Moderator 1

Arne

Naturläkemedel och kosttillskott, en varning för...

Post by Arne »

Som gammal överlevare gjorde jag av okunskap och felaktig information ett nybörjarmisstag igår och var på väg att bli dålig. Det gick bra, men jag tänkte passa på att varna andra i samma situation.
Ni som funderar på att använda naturläkemedel och kosttillskott. Använd absolut inte äkta johannesört(Hypericum perforatum.) eller panax ginseng då de inducerar enzymet CYP3A4 (Cytochrome P450 3A4) i levern och ökar metaboliseringen av neuroleptika och 50% av alla läkemedel vilket minskar koncentrationen av dessa läkemedel. Se upp då de här naturmedicinerna säljs i många hälsobutiker i både vanliga affärer och på nätet utan tillräckliga varningstexter.
Grapefrukt och grapefruktjuice däremot har motsatt effekt och ökar koncentrationen av dessa läkemedel.
Vissa kryddor som svartpeppar skall tydligen också kunna påverka koncentrationen av läkemedel.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23230
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Naturläkemedel och kosttillskott, en varning för...

Post by Zoidar »

Kände till att man inte ska ta johannesört med våra läkemedel. Också läst lite om grapefrukt. Tack för varningen! Ginseng har jag inte hört.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5456
Joined: 11 May 2021, 18:30

Re: Naturläkemedel och kosttillskott, en varning för...

Post by Koi »

Tack för varningen
Arne
Blymedlem
Posts: 19
Joined: 16 Feb 2024, 07:05

Re: Naturläkemedel och kosttillskott, en varning för...

Post by Arne »

Man skall också tydligen undvika mekaniskt tryck som stötar och bandage ger mot stället för depåinjektionen då det kan skada depån eller frigöra läkemedel ur den.

Ökat blodflöde kan också öka frigörandet av läkemedel ur depåer och ge oavsedda nivåer av dosering.
Post Reply