Kan man som vetenskapsman tro på det ockulta?

Moderator: Moderator 1

Post Reply
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8198
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Kan man som vetenskapsman tro på det ockulta?

Post by Richard »

Nåja, jag är ingen riktig "vetenskapsman" då jag inte har någon utbildning, men en del känner till mina intressen, så som partikelfysik, kvantmekanik och astrofysik. Om hur allt är uppbyggt på minsta o största nivå. Men ingen har ju faktiskt en fullständig förklaring till vad allt är...

Vad som är mindre känt är jag tycker det är väldigt spännande med det ockulta. Mystiska ritualer, magi o liknande. Men hur ska man kunna tro på det, när man är en "vetenskapsman", om jag får kalla mig det...? Jag har över 500 GB med gamla skrifter om det ockulta. Hur man framkallar olika demoner, gamla alkemiska recept o liknande.

Kan man vara intresserad av båda? Kan man kombinera dem? Det finns teorier om att hjärnan verkar i 11 dimensioner (vi är vana vid de 3 rumsdimensionerna och den 4:e tidsdimensionen). Sen finns ett fenomen inom kvantvärlden som gav Alain Aspect, John F. Clauser och Anton Zeilinger förra årets nobelpris i fysik.

Det kan enkelt förklaras att två partiklar, som flyger åt varsitt håll påverkar varandra, det kallas för kvantintrassling. Om man skickar en partikel åt vänster, tusentals mil bort, o den andra år höger, också tusentals mil. Så om man mäter den ena partikeln, då påverkas den andra partikeln direkt, inte med ljusets hastighet mellan dom, utan absolut samtidigt.

Detta skulle ju kunna förklara paranormala saker så som tankeöverföring, eller att man upplever att man är på en annan planet i hjärnan (men då blir man väl inlåst)? Det kanske finns mycket vi inte vet om medvetandet o hjärnan, med kanske 11 dimensioner? En massa saker som väntar på att få sin förklaring? Spöken skulle mycket väl kunna finnas o vara gjorda av det som kallas för "mörk materia". Man har aldrig observerat mörk materia, men man är nästan säker på att det finns (om det inte beror på MOND-teorin). Finns det mörk materia kan t.ex. spöken få en naturlig förklaring.

Men det jag är mest fascinerad av, det är vad det mänskliga medvetandet är för något? Om det kanske är intrasslat o sammankopplat med hela universum eller liknande, o vad som händer med det efter döden? Många fysiker tror på gud, men inte t.ex. den avlidne Stephen W. Hawking, men Einstein refererade ibland till "den store" när det gällde saker han inte kunde hitta svar på, men var inte särskilt religiös. Men som sagt finns det religiösa vetenskapsmän.

Hela vårt universum skulle kunna vara en students hemarbete, ett universum i en glasburk, som typ får betyget C... Skulle denne student vara "gud" då?

Vad tror ni på?
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
mrsearlgray
Guldmedlem
Posts: 10544
Joined: 12 May 2021, 18:49

Re: Kan man som vetenskapsman tro på det ockulta?

Post by mrsearlgray »

rekommenderar boken "spook" av Mary Roach om du vill ha en vetenskaplig syn på spöken och själen. hon träffar och intervjuar både vetenskapsmän, religiösa och präster osv och tar upp flera experiment gjorda för att kunna bevisa och motbevisa spöken och själen.

själv vet jag inte riktigt, tror vi är som nån typ av celler i universum som är som en kropp och att det finns nån form av kretslopp för livet men jag har ingen aning om hur det ser ut eller hur det skulle fungera. jag tror den mänskliga hjärnan inte är kapabel till att förstå eller uppfatta den riktiga sanningen, det är för komplicerat och för stort för oss. Brukar ha existensiella kriser ganska ofta tack vare dessa tankar.

Också därför jag gillar Junji Itos verk, hans skräck noveller/serier har aldrig nån förklaring till varför allt händer, det är helt enkelt för komplicerat för människorna att ens förstå.
Ja visst gör det ont när knoppar brister
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8198
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Kan man som vetenskapsman tro på det ockulta?

Post by Richard »

Tack! Ska se om jag hittar den boken!
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23236
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Kan man som vetenskapsman tro på det ockulta?

Post by Zoidar »

Många vetenskapsmän tror på Gud, så ser det inte som motsägelsefullt att tro på det ockulta heller som vetenskapsman.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36934
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Kan man som vetenskapsman tro på det ockulta?

Post by Geta »

Något som jag tycker är underligt är att man ofta förbereds innan något händer.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Post Reply