Vetenskaplig forskning och evidens

Moderator: Moderator 1

User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36934
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Vetenskaplig forskning och evidens

Post by Geta »

Är inne på mitt 56:e år av schizofreni. Jag ställer mig ganska neutral till vad schizofreni är och beror på.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Leakim97
☢️ Neptuniummedlem ☢️
Posts: 25424
Joined: 03 Jul 2022, 22:26

Re: Vetenskaplig forskning och evidens

Post by Leakim97 »

Intressant :)
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36934
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Vetenskaplig forskning och evidens

Post by Geta »

Vid Alzheimer kan man idag ta ett blodprov för att ställa diagnos eller om det är ryggmärgsvätskan man tar prov på. Något sånt finns inte vid schizofreni.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23229
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Vetenskaplig forskning och evidens

Post by Zoidar »

Geta wrote: 27 Feb 2024, 17:07 Är inne på mitt 56:e år av schizofreni. Jag ställer mig ganska neutral till vad schizofreni är och beror på.
Tror det är lite som att fråga sig vad föroreningar beror på. Finns tusentals olika orsaker.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36934
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Vetenskaplig forskning och evidens

Post by Geta »

Jag blir inte klokare. Vad schizofreni är- är fortfarande en gåta. Har man inte redan forskat på alla möjliga sätt.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Leakim97
☢️ Neptuniummedlem ☢️
Posts: 25424
Joined: 03 Jul 2022, 22:26

Re: Vetenskaplig forskning och evidens

Post by Leakim97 »

Jag läste att män oftast hade mer utav och starkare negativa symtom medans kvinnor oftast hade mera och starkare utav positiva symtom. Kan det stämma
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13194
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Vetenskaplig forskning och evidens

Post by amandara »

Om man tex löptränar för hårt och för snabbt. Kan man få benhinneinflammationer. Eller taskiga knän. Sen om man håller upp med träningen, för att läka - är skadans utlopp redan manifest. Alltså - överbelastning - skadade vävnader. Hjärnan = vävnader. Det kan vara en nedsättning man alltid får dras med, alltså en permanent nedsättning man får dras med. Rehab. Lagom ansträngning successivt lite lite ökad typ rehab. Tränar man på som förr - belastar vävnaderna på likartat sätt PANG så bryts skadan upp. Hjärnan = biologisk vävnad. Benhinnor = biologisk vävnad. Samma mekanismer.

Har man en gång dragit på sig en stor och allvarlig skada - skörheten finns alltid där. Det gäller att rehaba sig.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36934
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Vetenskaplig forskning och evidens

Post by Geta »

Det kan vara andra människor som triggar att man blir galen.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13194
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Vetenskaplig forskning och evidens

Post by amandara »

Ja stress kan komma från olika håll och av olika valörer/sorter.
User avatar
wasp
Platinamedlem
Posts: 8164
Joined: 11 May 2021, 13:53

Re: Vetenskaplig forskning och evidens

Post by wasp »

amandara wrote: 27 Feb 2024, 19:37 Ja stress kan komma från olika håll och av olika valörer/sorter.
Ja, som taskiga grannar t ex.........
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13194
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Vetenskaplig forskning och evidens

Post by amandara »

wasp wrote: 28 Feb 2024, 15:22
amandara wrote: 27 Feb 2024, 19:37 Ja stress kan komma från olika håll och av olika valörer/sorter.
Ja, som taskiga grannar t ex.........
Ja. Som tur är har jag goda och bra grannar där jag bor nu, men det har inte alltid varit så.
User avatar
Cosmos
Rheniummedlem
Posts: 4676
Joined: 24 May 2021, 16:58

Re: Vetenskaplig forskning och evidens

Post by Cosmos »

Jag tror inte schizofreni kan bli bättre av träning vad än Anders Hansen säger. Träning förbättrar kroppen thats's it. Däremot, om man har väldig ångest kan det bli bättre av att rusa iväg på gatorna.
Egentligen är allt bara på låtsas.
Post Reply