Nytt jobb - inte bra?

Moderator: Moderator 1

User avatar
Santina
Indiummedlem
Posts: 694
Joined: 18 Nov 2021, 23:32

Nytt jobb - inte bra?

Post by Santina »

Jag har precis börjat på nytt jobb, eller praktik är det väl egentligen. Praktiken varar i två månader (!) under vilken tid jag får leva på aktivitetsstöd (8000kr/mån). Sedan finns det möjlighet till anställning och då kan arbetsgivaren få lönestöd för att anställa mig. Problemet är att jag jobbat två och en halv dag (idag hade jag läkartid) och jag känner mig redan less och slut. Jag åker hemifrån 6.55 och kommer hem 19.30. Jag ligger redan efter med sömnen. Har jag tur och somnar snabbt kan jag få ca 6-7 timmars sömn men det brukar ta ett tag att somna för mig. Att hinna laga mat är svårt. När ska man hinna tvätta? Jag brukar åka hem till min pojkvän på helgerna.. måste jag sluta med det? Det vill jag inte..

SIUS-konsulenten från AF som har fixat praktiken kommer på besök på fredag för att kolla hur det går. Vet inte vad jag ska säga. Om jag håller skenet uppe och fastnar där ett tag så kanske jag inte kan få samma hjälp i framtiden om det ändå inte håller. Och tänk om det inte leder till anställning? Då har jag jobbat häcken av mig i två månader för ingenting. Jag får ju som sagt inte betalt..
User avatar
mrsearlgray
Guldmedlem
Posts: 10544
Joined: 12 May 2021, 18:49

Re: Nytt jobb - inte bra?

Post by mrsearlgray »

oj... jag skulle vara ärlig om att du inte hinner med det dagliga i vardagen som sysslor. sånt måste ju också fungera i långa rundan.
Ja visst gör det ont när knoppar brister
femfemman
Litiummedlem
Posts: 328
Joined: 30 Dec 2023, 12:08

Re: Nytt jobb - inte bra?

Post by femfemman »

Jag håller med mrsearlgray. Prata med SIUS-konsulenten, för att om du klarar arbetet på bekostnad av sånt som måste göras i hemmet så är det kanske inte en bra lösning?
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36683
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Nytt jobb - inte bra?

Post by memphis »

Bättre att du inte "jobbar häcken" av dig. Börja lite lugnt, så kan du öka tempot i ett senare skede. Kanske gå ner lite i timmar så att du orkar med livet utanför jobbet också.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36934
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Nytt jobb - inte bra?

Post by Geta »

Santina,

Har du inte hållit på så här i många år och bytt jobb.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Kloppe
Terbiummedlem
Posts: 2414
Joined: 31 May 2021, 18:18

Re: Nytt jobb - inte bra?

Post by Kloppe »

Håller med övriga i den här tråden. Det låter ohållbart att lägga så mycket tid och ork på jobbet.
Försöka få ett jobb på deltid kanske?
Det verkar som du har lång resväg till och från jobbet? Kanske byta till en arbetsplats närmare hemmet?
User avatar
Santina
Indiummedlem
Posts: 694
Joined: 18 Nov 2021, 23:32

Re: Nytt jobb - inte bra?

Post by Santina »

Tack för er input! Har pratat med SIUS-konsulenten idag och vi kom fram till att jag skulle avsluta praktiken. Ska försöka hitta nåt närmre hemma istället. Förhoppningsvis kan jag gå tillbaka till vikariepoolen igen under tiden. Känner mig både lättad och lite ångestfylld. Hade jag bott närmre hade jag kämpat på, men det här kändes ohållbart. Vill ju inte bli sjuk.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23229
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Nytt jobb - inte bra?

Post by Zoidar »

Hur lång tid tog det att ta sig till jobbet?
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Santina
Indiummedlem
Posts: 694
Joined: 18 Nov 2021, 23:32

Re: Nytt jobb - inte bra?

Post by Santina »

Geta wrote: 28 Feb 2024, 19:31 Santina,

Har du inte hållit på så här i många år och bytt jobb.
Senaste två åren har jag ju jobbat som timvikarie i förskolan, men bara 5-10 dagar i månaden. Haft ett vikariat på en månad heltid också. Innan jag började i vikariepoolen hade jag ett tre månaders vikariat på förskola i annan kommun.

Men ja, det stämmer ju, jobbade ett och ett halvt år i Dublin och ett och ett halvt år på ett lager.”, men det är de längsta anställningarna jag haft. Annars har det varit två-tre månader på tre ställen till.
User avatar
Santina
Indiummedlem
Posts: 694
Joined: 18 Nov 2021, 23:32

Re: Nytt jobb - inte bra?

Post by Santina »

Zoidar wrote: 01 Mar 2024, 12:31 Hur lång tid tog det att ta sig till jobbet?
Två timmar från att jag lämnade hemmet till att jag var på jobbet. Hade eventuellt kunnat tagit en senare buss men då hade jag kommit sent och bara vunnit en halvtimme.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23229
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Nytt jobb - inte bra?

Post by Zoidar »

Santina wrote: 01 Mar 2024, 12:36
Zoidar wrote: 01 Mar 2024, 12:31 Hur lång tid tog det att ta sig till jobbet?
Två timmar från att jag lämnade hemmet till att jag var på jobbet. Hade eventuellt kunnat tagit en senare buss men då hade jag kommit sent och bara vunnit en halvtimme.
Det tycker inte jag är hållbart! Bra du letar jobb närmare.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36934
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Nytt jobb - inte bra?

Post by Geta »

Nya jobb på lagom avstånd växer väl inte på trän.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Post Reply