Torra och spruckna hälar

Här kan du fråga om eller diskutera dina kroppsliga sjukdomar.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36934
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Torra och spruckna hälar

Post by Geta »

Jag slipar först hälarna forsiktigt, Sedan tar jag fet fotsalva och sist tar jag på mig ett par strumpor.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Kloppe
Terbiummedlem
Posts: 2414
Joined: 31 May 2021, 18:18

Re: Torra och spruckna hälar

Post by Kloppe »

Den här har jag blivit rekommenderad av diabetessköterska:

https://www.apotea.se/ccs-fotvardssalva-175-ml
yrväder
Skandiummedlem
Posts: 4295
Joined: 14 May 2021, 15:36

Re: Torra och spruckna hälar

Post by yrväder »

Det är nog en bra kräm för hälarna. Mjukar upp också. Diabetes sköterska är inte dumt att ha till hjälp.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36934
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Torra och spruckna hälar

Post by Geta »

Till mig har diabetessköterskan sagt att man inte ska använda kräm till hälarna utan fet fotsalva.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36683
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Torra och spruckna hälar

Post by memphis »

Jag smörjer in fötterna varje kväll. Sen jag började med det behöver jag inte fila särskilt mycket. Fötterna känns mjuka.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
Safir
Lutetiummedlem
Posts: 1683
Joined: 24 May 2022, 18:46

Re: Torra och spruckna hälar

Post by Safir »

Geta wrote: 06 Mar 2024, 09:53 Till mig har diabetessköterskan sagt att man inte ska använda kräm till hälarna utan fet fotsalva.
Huden behöver fukt.


Olika vårdpersonal brukar säga olika. ;)

En sa till mig att jag skulle köpa sallad på påse för det är nyttigt, en annan vårdpersonal sa att jag inte skulle göra det för det är mest vatten i såna salladsblandningar. :eh:

En läkare sa att om jag inte kan somna snabbt så ska jag ligga kvar och blunda tills jag somnar, en annan läkare på samma mottagning sa att om jag inte somnat inom en halvtimme skulle jag gå upp och göra något tills jag blev trött och sen lägga mig igen. :eh:
Safir
Lutetiummedlem
Posts: 1683
Joined: 24 May 2022, 18:46

Re: Torra och spruckna hälar

Post by Safir »

Hercules723 wrote: 04 Mar 2024, 16:46 Bättre du köper en förhårdnadshyvel, slipper slösa pengar på krämer, därför det blir ett jäkla kladd efter att man smort in fötterna! :P
Det beror på vilken kräm man använder, jag har en från Yves Rocher, den går jättesnabbt in i huden. Filar fötterna först såklart.

Har man en kladdig kräm kan man ju smörja precis när man lägger sig så får den verka under natten.
User avatar
Hercules723
Rubidiummedlem
Posts: 6513
Joined: 12 May 2021, 04:26

Re: Torra och spruckna hälar

Post by Hercules723 »

Safir wrote: 07 Mar 2024, 22:43 Har man en kladdig kräm kan man ju smörja precis när man lägger sig så får den verka under natten.
Smart tänkt. Det ska jag börja göra, för det är mycket kvar av den krämen jag har 👍
Post Reply