Tråden om hårdrock

Moderator: Moderator 1

User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17628
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Tråden om hårdrock

Post by Fantasio »

Just nu spelar jag skivan "Dynasty" med KISS. Så lågt av dem att sälja ut sig och börja göra snudd på disco. Skivan kom ut 1979 när disco var populärt och KISS hakade på trenden för att sälja maximalt med skivor. "Dynasty" förargade vissa fans och jag kan förstå dem. Men främst Gene och Paul var och är skickliga på att göra habil och trallvänlig musik. Jag tycker faktiskt att skivan är rätt bra.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17628
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Tråden om hårdrock

Post by Fantasio »

Lyssnar på "Who do we think we are". Den enda riktigt bra låten tycker jag är "Mary Long". Inte en av bandets bästa skivor. Deep Purple alltså.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17628
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Tråden om hårdrock

Post by Fantasio »

Jag har precis satt på KISS sista bra skiva "Lick it up". Den enda bra där de är osminkade. Vinnie Vincent på gitarr. Jädrar vilken gudabenådad gitarrist. V Vincent fick sparken och har stämt KISS utan framgång fler än tio gånger. Han har dessutom genomgått ett könsbyte. Bara lite kuriosa.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17628
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Tråden om hårdrock

Post by Fantasio »

Jag lyssnar på Judas Priest och skivan "Ram it down". Frontmannen Rob Halford tyckte man var så cool i läder och nitar, jag förstod inte förrrän i vuxen ålder att han körde det sadomasochistiska stuket. Hårdhomo.:)
User avatar
Nobel
Germaniummedlem
Posts: 3376
Joined: 10 May 2021, 19:48

Re: Tråden om hårdrock

Post by Nobel »

Holy Diver Dio cover.

https://youtu.be/Kzb9IZcPrQE
'cause the freak inside controls my mind
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17628
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Tråden om hårdrock

Post by Fantasio »

"Holy diver" har jag med Dio.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17628
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Tråden om hårdrock

Post by Fantasio »

Jag vill hem ockyssba på Dio
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17628
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Tråden om hårdrock

Post by Fantasio »

Just nu lyssnar jag på "Infifni" med Voivod. Skivan tar ju aldrig slut! Låtarna låter rätt lika varandra också. Den börjar gå mig på nerverna. Jag har andra skivor jag vill spela.
User avatar
wasp
Ruteniummedlem
Posts: 7838
Joined: 11 May 2021, 13:53

Re: Tråden om hårdrock

Post by wasp »

Finns på SVT Play Hårdrock på export tre avsnitt en timme låga vart och ett- Svensk hårdrockhistoria från 1980 fram till 2010 talet. Sevärd!
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17628
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Tråden om hårdrock

Post by Fantasio »

Det är KISS jag lyssnar på nu. "Love gun" från 1977. Det var då de stod på topp om du frågar mig och miljoner andra. "Alive II" kom ut samma år och det albumet är förstklassigt trots att de slaktade Peter Criss' trumsolo. Låten "Rocket ride" med Ace Frehley på sång är ju en riktigt bra låt. Men lite tröttsamt med alla sexuella referenser. Gun i "Love gun" och rocket i "Rocket ride" är ju omskrivningar för penis.
User avatar
wasp
Ruteniummedlem
Posts: 7838
Joined: 11 May 2021, 13:53

Re: Tråden om hårdrock

Post by wasp »

Image
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17628
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Tråden om hårdrock

Post by Fantasio »

Tyvärr tappade jag musiken under minst tio år. Ett favoritband är Venom, vilka har gett ut ett antal skivor under min "frånvaro". Lyssnar på deras senaste, "Storm the gates" och den sitter som en smäck. Kan inte fatta varför jag släppte bandet.
Post Reply