Tråden om hårdrock

Moderator: Moderator 1

User avatar
Richard
Administratör
Posts: 7971
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Tråden om hårdrock

Post by Richard »

Klankedinken wrote: 22 Jan 2022, 07:47
Richard wrote: 22 Jan 2022, 07:42 Hårdrock är absolut inte min grej, när hårdrocksprogrammet börjar på tisdagar, så sätter jag på Spotify istället.

Men jag gillar t.ex "Industrial Metall" typ Rammstein. Metallica o liknande funkar väl ibland.
Skiljer du på metal och hårdrock?
Jo, heter det inte "Industrial Metall"? T.ex Rammstein o Blutengel... Men det värsta är growling, black o death metal...
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Tråden om hårdrock

Post by Klankedinken »

Richard wrote: 22 Jan 2022, 07:53
Klankedinken wrote: 22 Jan 2022, 07:47
Richard wrote: 22 Jan 2022, 07:42 Hårdrock är absolut inte min grej, när hårdrocksprogrammet börjar på tisdagar, så sätter jag på Spotify istället.

Men jag gillar t.ex "Industrial Metall" typ Rammstein. Metallica o liknande funkar väl ibland.
Skiljer du på metal och hårdrock?
Jo, heter det inte "Industrial Metall"? T.ex Rammstein o Blutengel... Men det värsta är growling, black o death metal...
Hoppades på att vi hade samma musiksmak men jag kan lyssna på death och black.. främst death.. Lyssnade på en av artisterna björk la upp med black och det isade i själen
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Tråden om hårdrock

Post by Fantasio »

Vad tycker ni om "the big four"? Slayer, Metallica, Megadeth och Anthrax. De två sistnämnda har jag inte lyssnat på direkt, men de två första är ju förträffliga band. Men Scott Ian från Anthrax har jag på skiva, men då med bandet Stormtroopers of death.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Tråden om hårdrock

Post by Fantasio »

Vilken sångare i AC/DC föredrar du? Bon Scott eller Brian Johnson? Jag tror jag säger Bon Scott.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Tråden om hårdrock

Post by Fantasio »

Nu lyssnar jag på Iron Maiden och skivan "Somewhere in time". Det är sista skivan med Iron Maiden jag ägt. Borde kanske köpa nästa skiva de gav ut, "Seventh Son of a Seventh son".
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Tråden om hårdrock

Post by Fantasio »

Jag fick en skiva med posten idag. "Who do we think we are?" med Deep Purple. Den måste jag ha beställt på fyllan. Inte bra att göra så. Jag är inget stort fan av Deep Purple, har bara fyra skivor med dem.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Tråden om hårdrock

Post by Fantasio »

För mig var Motörhead som bäst mellan 1986 och 2000. De hade några riktigt tunga skivsläpp denna period. Och så hade de trumvirtuosen Mikkey Dee i bandet, inte hela tidsperioden, men nästan. De senare albumen är inte riktigt lika bra som de som kom innan. Fast bandets sista släpp var utomordentligt. De föll med flaggan i topp.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Tråden om hårdrock

Post by Fantasio »

Låten "Orion" med Metallica är jättebra. Speciellt ett gitarrparti. Lyssnar på den nu. Cliff Burton (avliden i Sverige) på bas.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Tråden om hårdrock

Post by Fantasio »

En av de absolut bästa skivorna jag lyssnat på, den kvalar lätt in på topp fem, är "Reign in blood" med Slayer. Den ger mig fortfarande en musikalisk smocka i mellangärdet. Så hårt, så snabbt.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Tråden om hårdrock

Post by Fantasio »

Jag lyssnar nu på "Sin after sin" med Judas Priest. Bandets tredje skivsläpp. Den är riktigt bra.
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Tråden om hårdrock

Post by Klankedinken »

I´ll be waiting med Talisman!

Det är en klassiker tror jag!
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Tråden om hårdrock

Post by Fantasio »

Jag gillar inte "Physical graffiti" något vidare. Nu lyssnar jag på "Led Zeppelin II" och den är mycket bättre.
Post Reply