Tråden om hårdrock

Moderator: Moderator 1

Post Reply
User avatar
wasp
Ruteniummedlem
Posts: 7851
Joined: 11 May 2021, 13:53

Re: Tråden om hårdrock

Post by wasp »

https://youtu.be/HPdHkHslFIU

En julfrid ändå!
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Tråden om hårdrock

Post by Fantasio »

Slayer är en av mina favoriter när det kommer till hård musik. Lyssnar nu på deras andra album "Hell awaits" och det är riktigt bra.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Tråden om hårdrock

Post by Fantasio »

User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Tråden om hårdrock

Post by Fantasio »

Min inkörsport till riktigt hård musik var Venom från Newcastle, England. Det var tidigt åttiotal och på baksidan av serietidningar fanns ibland reklam för ett skivföretag. Det som stod ut var just Venom med tiltlarna "Welcome to hell" och " ´Black metal". Vissa låtar stod skrivna och de hette "Schizoid", "Don't burn the witch" och "Buried alive". Det blev att gå till skivaffären och köpa skivorna, men den första jag lyckades köpa med bandet var "At war with Satan" och den satt som en smäck. Efter det upptäckte jag svenska Bathory, men de nådde inte upp till Venoms höjder. Jag gillar det extrema, så även i form av musiken jag lyssnar på.
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18133
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Tråden om hårdrock

Post by Krokus »

Image
Hittade denna bild (ett kvitto) på Facebook och tyckte den var kul.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Tråden om hårdrock

Post by Fantasio »

Jag tror banne mig att jag tycker att Ronnie James Dio har bäst röst av alla hårdrockare. Lyssnar nu på "Mob rules" med Black Sabbath där han sjunger.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Tråden om hårdrock

Post by Fantasio »

Jag har aldrig fastnat för "Physical grafitti" med Led Zeppelin. En av få bra låtar är "Kashmir", resten är för flummigt för min smak. Just nu lyssnar jag på "Houses of the holy" med bandet, deras sista riktigt bra skiva enligt mig.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Tråden om hårdrock

Post by Fantasio »

Äntligen kom jag mig för att beställa "Perfect strangers" med Deep Purple. Lyssnade på den på 80-taket, men köpte aldrig skivan. Nu är det åtgärdat.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Tråden om hårdrock

Post by Fantasio »

"Corna är en apotropeisk handgest och som används i bland annat medelhavsländer där pek- och lillfinger sticks upp meddan lång- och ringfinger hålls nere av tummen. Det är en gest med olika traditioner som spreds via hårdrocksscenen under 1970-talet."

Girigbuken Gene Simmons har försökt ta patent på gesten. Typiskt honom. Dio var före, han om någon borde få uppskattning för tecknets spridande.
User avatar
wasp
Ruteniummedlem
Posts: 7851
Joined: 11 May 2021, 13:53

Re: Tråden om hårdrock

Post by wasp »

Meat Loaf dog torsdag kväll. R.I.P.
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 7971
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Tråden om hårdrock

Post by Richard »

Hårdrock är absolut inte min grej, när hårdrocksprogrammet börjar på tisdagar, så sätter jag på Spotify istället.

Men jag gillar t.ex "Industrial Metall" typ Rammstein. Metallica o liknande funkar väl ibland.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Tråden om hårdrock

Post by Klankedinken »

Richard wrote: 22 Jan 2022, 07:42 Hårdrock är absolut inte min grej, när hårdrocksprogrammet börjar på tisdagar, så sätter jag på Spotify istället.

Men jag gillar t.ex "Industrial Metall" typ Rammstein. Metallica o liknande funkar väl ibland.
Skiljer du på metal och hårdrock?
Post Reply