Schizoaffektivt syndrom

Moderator: Moderator 1

User avatar
Richard
Administratör
Posts: 7971
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Schizoaffektivt syndrom

Post by Richard »

Krokus wrote: 15 Sep 2021, 14:44 Richard,

Hade du inte paranoid personlighetsstörning tidigare? Eller tänker jag på någon annan Viskare? Inte lätt att hålla reda på alla!
Nä, men jag har fått någon diagnos innehållandes ordet "paranoid", jag trodde först det kunde vara paranoid personlighetsstörning, men det är ingen personlighetsstörning. Det är att jag har massa paranoida idéer om jag inte tar min Haldol.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
Musiker
Niobmedlem
Posts: 247
Joined: 28 Sep 2021, 18:48

Re: Schizoaffektivt syndrom

Post by Musiker »

Jag hade diagnos Shizoaffektiv från 2005-2020. Enligt den senaste psykologutredningen så har jag varit feldiagnosiserad. Jag har nu blandad personlighetsstörning med fokus på Schizotyp personlighetsstörning. Jag har varit på Solhem öppenpsykiatri idag och träffat läkare och min kontaktperson som är skötare. Mycket varma och sympatiska människor. Nu har jag ingen psykisk sjukdom utan personlighetsstörning depression och ångest med tvångstankar.
User avatar
MsTibbs
Rodiummedlem
Posts: 21163
Joined: 06 Sep 2021, 19:31

Re: Schizoaffektivt syndrom

Post by MsTibbs »

Jag fick schizoaffektiv 2012 och har samma diagnos än många läkare senare. :)
In a world where you can be anything, be kind.
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Schizoaffektivt syndrom

Post by Klankedinken »

Musiker wrote: 15 Oct 2021, 16:28 Jag hade diagnos Shizoaffektiv från 2005-2020. Enligt den senaste psykologutredningen så har jag varit feldiagnosiserad. Jag har nu blandad personlighetsstörning med fokus på Schizotyp personlighetsstörning. Jag har varit på Solhem öppenpsykiatri idag och träffat läkare och min kontaktperson som är skötare. Mycket varma och sympatiska människor. Nu har jag ingen psykisk sjukdom utan personlighetsstörning depression och ångest med tvångstankar.
Tycker man borde få ersättning för missdiagnostisering eftersom man dragit sig undan.. Schizotypa beteenden kommer utav att man tror sig vara schizofren!

Cashing tycker jag!
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36020
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Schizoaffektivt syndrom

Post by Geta »

Det är väl vanligare att sakna sjukdomsinsikt. Tvivlar på att de flesta
tror sig ha schizofreni utan att ha det.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
MsTibbs
Rodiummedlem
Posts: 21163
Joined: 06 Sep 2021, 19:31

Re: Schizoaffektivt syndrom

Post by MsTibbs »

På första viska pratade jag om mina psykossymtom före jag fick sån diagnos. Kände mig misstrodd där.
In a world where you can be anything, be kind.
User avatar
Cosmos
Rheniummedlem
Posts: 4671
Joined: 24 May 2021, 16:58

Re: Schizoaffektivt syndrom

Post by Cosmos »

Det gjorde jag också MsTibbs. Admin1 hade idéer och fördomar om allt annat som inte var renodlad schizofreni. Skulle gissa att han var ganska autistisk och enkelspårig. Som schizoaffektiv fick man inget att hämta hos Admin1 men han var fantastisk när det handlade om antipsykotika med artiklar och nyheter hämtade från välkända vetenskapliga tidskrifter.
Egentligen är allt bara på låtsas.
User avatar
Cosmos
Rheniummedlem
Posts: 4671
Joined: 24 May 2021, 16:58

Re: Schizoaffektivt syndrom

Post by Cosmos »

Sas är idag (gissar jag) den vanligast diagnosen inom psykosvården. Det är ju svårt att diagnosticera några renodlade sjukdomar överlag p g a att gränser är svåra att sätta. När det handlar om schizofreni är det svårt att avgöra om affektiv påverkan finns med då ingångsfasen brukar vara depression.

När det handlar om mig själv så lider jag av bipolära episoder och vanföreställningar, viss påverkan av röster även om det inte är det största problemet. Svårast är att verkligheten bara byts ut mot ett attackerande helvete.
Egentligen är allt bara på låtsas.
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Schizoaffektivt syndrom

Post by Klankedinken »

Känner igen att jag kan känna mig attackerad.
miominmio
Aluminiummedlem
Posts: 39
Joined: 19 Jul 2022, 16:43

Re: Schizoaffektivt syndrom

Post by miominmio »

Kan man säga att schizoaffektivt syndrom är mildare än renodlad schizofreni?
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36020
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Schizoaffektivt syndrom

Post by Geta »

Självmordsrisken är nog högre vid schizoaffektiv än vid schizofreni.
Mer impulsstyrda.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Nobel
Germaniummedlem
Posts: 3376
Joined: 10 May 2021, 19:48

Re: Schizoaffektivt syndrom

Post by Nobel »

Tänker att allvarligheten varierar från fall till fall. Det finns de med Schizofreni som kan leva relativt normala liv medan det finns de som blir väldigt sjuka och knappt fungerar. Misstänker att liknande kan vara fallet med Schizoaffektiv. Det är ett spektrum.
'cause the freak inside controls my mind
Post Reply