Schizoaffektivt syndrom

Moderator: Moderator 1

User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36469
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Schizoaffektivt syndrom

Post by memphis »

Minns när jag första gången blev sjuk i psykos. Det var en djup psykos som varade länge. När jag började förstå att jag kanske var sjuk, det var efter att jag hamnat på sjukhus första gången, då läste jag flera böcker om psykisk sjukdom. Det konstiga var att om jag läste en bok om schizofreni, då kände jag igen så mycket och tänkte: nånting sådant här är det som jag upplever. Men om jag läste en bok om bipolär, då kände jag också igen mig och tänkte: det är detta som händer mig. Läste jag ett uppslagsverk så var det likadant, så mycket som jag kände igen.

Det ledde till att jag till slut tänkte att jag bara inbillade mig. För vad jag än läste så tyckte jag att det stämde in. Och så sjuk är jag väl inte ändå, tänkte jag.

Många år senare fick jag diagnosen schizoaffektiv, och då föll alla bitarna på plats. Jag hade verkligen två sjukdomar. Det var inte bara att jag var lättpåverkad av allt som jag läste. Det var skönt att få en diagnos som äntligen stämde!
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36680
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Schizoaffektivt syndrom

Post by Geta »

Det händer det samma för studenter som läser medicin. De inbillar
sig att de har alla sjukdomarna som de läser om.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36469
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Schizoaffektivt syndrom

Post by memphis »

Jo man ska ju inte googla om man känner något, för då tror man alltid att man fått det värsta! Det är därför som jag aldrig läser om biverkningarna på mina mediciner. För då känner man efter för mycket.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Cosmos
Rheniummedlem
Posts: 4676
Joined: 24 May 2021, 16:58

Re: Schizoaffektivt syndrom

Post by Cosmos »

Min schizoaffektiva diagnos fick jag för drygt 20 år sedan efter att ha man bollat med allt möjligt, schizotypal, bipolär och borderline under nästan 20 år. Men när jag råkade in i en psykotisk depression -97 började man nysta lite mer om vad de typiska schizofrena uttrycken kom ifrån. Så då fick jag diagnosen schizoaffektiv psykos. Det var en lättnad att få ett ord på det fruktansvärda jag genomled. En psykolog ville sedan testa mig för ADHD också vilket jag också gjorde, men det hade jag naturligtvis inte.

För ett par år sedan gjorde man en stor utredning på mig eftersom det aldrig tidigare gjorts. Men den fastslog diagnosen, det var skönt.
Egentligen är allt bara på låtsas.
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Schizoaffektivt syndrom

Post by Klankedinken »

Cosmos wrote: 12 Sep 2021, 19:24 Min schizoaffektiva diagnos fick jag för drygt 20 år sedan efter att ha man bollat med allt möjligt, schizotypal, bipolär och borderline under nästan 20 år. Men när jag råkade in i en psykotisk depression -97 började man nysta lite mer om vad de typiska schizofrena uttrycken kom ifrån. Så då fick jag diagnosen schizoaffektiv psykos. Det var en lättnad att få ett ord på det fruktansvärda jag genomled. En psykolog ville sedan testa mig för ADHD också vilket jag också gjorde, men det hade jag naturligtvis inte.

För ett par år sedan gjorde man en stor utredning på mig eftersom det aldrig tidigare gjorts. Men den fastslog diagnosen, det var skönt.
Dom behöver göra det på mig också.. Deras "skicklighet" leder bara till gissningar.. Det är jag själv som bestämt att jag ska ha medicin och det funkar!
Luusje
Niobmedlem
Posts: 287
Joined: 24 Jul 2021, 22:50

Re: Schizoaffektivt syndrom

Post by Luusje »

Jag har också fått några diagnoser under tiden. Började ned cykloid psykos, sedan schizoaffentiv, det blev bipolär och för ca ett år sedan schizoaffektiv igen. Kan stämma men man vet alldrig när de kommer med nästa diagnos.
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Schizoaffektivt syndrom

Post by Klankedinken »

Jag har ju alltid varit intresserad av vad diagnoserna betyder.. Däremot har jag haft samma diagnos väldigt länge men det börjar bli modernt att ändra diagnoser. Jag undrar vad som avgör vad som gör skillnad? Är det vad man berättar? Är det olika syn och kompetens från läkare?

T.ex. så blir inte läkare kritiserade så länge dom journalför vad dom gjort.. Försäkringsbolag och liknande läser bara journalerna för att se hur det har gått till.. Läkarna verkar inte tros kunna göra fel, vilket är viktigt att veta om man ska göra en second opinion eller få ersättning från löf.
Luusje
Niobmedlem
Posts: 287
Joined: 24 Jul 2021, 22:50

Re: Schizoaffektivt syndrom

Post by Luusje »

Jo, men diagnoser är ett konstrukt och högst subjektiva, det finns ingen koppling mellan ett fynd eller prov som kan bevisa diagnosen. Därför kan den ena läkare tycka något annat än nästa. Tydligt fel kan de alltså inte heller ha, men alla ändringar är oftast inte med patientens bästa i fokus.
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Schizoaffektivt syndrom

Post by Klankedinken »

Förstår inte vad du menar men ibland blir läkaren arrogant.. Typ "Du har inte läst medicin i 10 år så du vet ingenting".. Det är svårt det där.
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8173
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Schizoaffektivt syndrom

Post by Richard »

Min diagnos schizoaffektiv, har tagits bort. Men jag antar att det finns viss risk att jag får psykos igen. Men jag medicinerar fortfarande mot paranoia. Det är ganska stabilt.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18454
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Schizoaffektivt syndrom

Post by Krokus »

Richard,

Hade du inte paranoid personlighetsstörning tidigare? Eller tänker jag på någon annan Viskare? Inte lätt att hålla reda på alla!
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Schizoaffektivt syndrom

Post by Klankedinken »

Krokus wrote: 15 Sep 2021, 14:44 Richard,

Hade du inte paranoid personlighetsstörning tidigare? Eller tänker jag på någon annan Viskare? Inte lätt att hålla reda på alla!
Du kanske har minnesstörning?
Post Reply