Allergi mot färska grönsaker

För de som vill träna upp sig eller gå ner i vikt.

Moderator: Moderator 1

Post Reply
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23223
Joined: 10 May 2021, 16:12

Allergi mot färska grönsaker

Post by Zoidar »

Tror jag är allergisk mot gurka och/eller paprika. Gjorde en sallad på gurka och paprika och fick klåda i halsen. Inte undra på jag föredrar wokade grönsaker.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18566
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Allergi mot färska grönsaker

Post by Krokus »

Jag var allergisk mot morötter som barn. Vet inte om jag är det fortfarande, har inte vågat äta rå morot. Jag tvättar alltid händerna noggrant efter att ha hanterat morötter.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12638
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Allergi mot färska grönsaker

Post by zoegas »

Har du tvättat grönsakerna ordentligt? Alla möjliga sprayer och sånt på dem.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23223
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Allergi mot färska grönsaker

Post by Zoidar »

zoegas wrote: 12 Mar 2024, 08:51 Har du tvättat grönsakerna ordentligt? Alla möjliga sprayer och sånt på dem.
Tycker jag tvättat rätt noga. 🤷‍♂️
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23223
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Allergi mot färska grönsaker

Post by Zoidar »

Knepigt! Testade igen. Dels tvättade jag noggrannare och så tog jag oregano istället för timjan. Fick ingen reaktion. Kanske allergisk mot timjan?
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
Kippis
Niobmedlem
Posts: 289
Joined: 02 Nov 2023, 08:36

Re: Allergi mot färska grönsaker

Post by Kippis »

Zoidar,

Det kan vara någon form av histaminintolerans som gör att du får allergiska besvär av grönsaker.

Jag har själv problem med att tåla gul lök, morötter, paprika, grädde.
Får ont i huvudet, ont i ögonen och röda ögon som symtom.

Är pollenallergisk sedan barnsben och blev matallergisk på senare tid när jag experimenterade för mycket med mat när jag höll på som bäst med LCHF, det vart för extremt och tarmen blev känslig/stressad och utlöste förmodligen histaminintolerans.

Har varit till läkare om detta, läkare sa bara att jag får undvika sådan mat som utlöser besvären och bara äta sånt jag tål.
Annars så har jag tålt att äta det mesta i matväg.

Vet inte om antihistamintabletter skulle kunna avhjälpa histaminintolerans?

Alla som drabbas av det får olika reaktioner och tål olika livsmedel, så det är inte samma för alla som drabbas.
Post Reply