Fortskaffningsmedel

Här kan allt diskuteras.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17795
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Fortskaffningsmedel

Post by Fantasio »

Har du bil eller lastbil? Har du båt eller jet-ski? Hur förflyttar du dig när du inte går? Själv har jag en cykel som stått oanvänd sedan innan 2011. Det är en ommålad Vega från 1939, men skicket är väl inte det bästa. Får köpa nya slangar och däck, byta kedja och få den uppsmörjd. De motorfordon jag ägt är en Honda CB400SF och en Triumph Daytona 955i, två motorcyklar. Visst är det praktiskt med bil, men en sådan slukar pengar. För mig var motorcyklarna en hobby uteslutande använda för nöjes skull.
User avatar
Inwatto
Lutetiummedlem
Posts: 1780
Joined: 08 Jul 2021, 18:14
Location: Skåne

Re: Fortskaffningsmedel

Post by Inwatto »

Dyr hobby med motorcykel!

Jag cyklar på en Crescent Tarfek 7-växlad herrcykel från 2018, tror jag det var.

Hade bil, en blå Golf II, årsmodell -90 fram till 2004. Den blev jobbig att ha för jag använde den inte tillslut när jag var psykotisk 2003-2005. Fick köra och tvätta den en gång i månaden för att den inte skulle se för smutsig ut på parkeringen utanför flerfamiljshuset där jag bor.

Stadsbuss kostar 31 kr per enkelresa. Den tar jag om det regnar för mycket för att cykla.
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8230
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Fortskaffningsmedel

Post by Richard »

Jag har en el-sparkcykel.

Inköpspriset var runt 5 500 kr o kostar en nästan försumbar mängd i ström. Kommer ca 2 mil på en laddning. Räknas som cykel eftersom den är spärrad till det lagliga 20 km/h, så ingen försäkring eller liknande behövs.

Jag har B-körkort men jag sålde min senaste bil 2010, både av ekonomiska skäl, samt vill jag inte köra bil med all medicin.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
1Dave
Germaniummedlem
Posts: 3492
Joined: 17 May 2021, 00:01

Re: Fortskaffningsmedel

Post by 1Dave »

Äger tre bilar ihop med frugan, varav en är husbil som vi skall sälja.
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18678
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Fortskaffningsmedel

Post by Krokus »

Min sambo har en bil, Volvo V50. Jag har B-körkort sedan länge och kör ibland. Blir stressad av att köra till ställen dit jag inte hittar, men har gps (Waze eller google maps) till hjälp. Har jag sällskap i bilen får de vara tysta. Haha!

Oftast åker jag i kollektivtrafiken. Ett månadskort för sjukpensionärer kostar 650kr.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12707
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Fortskaffningsmedel

Post by zoegas »

Jag har en skateboard, Men känner mig stadig på den då jag inte åkt på länge. Det blir i sommar.
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18678
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Fortskaffningsmedel

Post by Krokus »

Just ja, har en cykel också. Fem växlar, stadscykel. Nu var det visserligen länge sedan jag cyklade, tror det var i september sist.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 37092
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Fortskaffningsmedel

Post by Geta »

Jag har haft en massa bilar. Nu står det en cykel Skeppshult i källaren. Har inte cyklat senaste året. Det går bussar utanför där jag bor.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
1Dave
Germaniummedlem
Posts: 3492
Joined: 17 May 2021, 00:01

Re: Fortskaffningsmedel

Post by 1Dave »

Har en cykel från biltema, men blir mer som nöje på sommaren. Har alltid bil till arbetet då det är 3,5 mil ungefär dit.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17795
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Fortskaffningsmedel

Post by Fantasio »

Jag har haft flera racercyklar med bockstyre. Cyklade ett på 80-talet populärt lopp kallat Glan runt. När jag cyklade gatan ned ut mot Hageby där jag bodde ville jag lägga i tolfte växeln, men det blev lite för tungtrampat för mig. Men vilken fart jag fick upp.
User avatar
MsTibbs
Rodiummedlem
Posts: 22034
Joined: 06 Sep 2021, 19:31

Re: Fortskaffningsmedel

Post by MsTibbs »

Jag åker mest buss. Har cykel på annan ort.
In a world where you can be anything, be kind.
femfemman
Litiummedlem
Posts: 328
Joined: 30 Dec 2023, 12:08

Re: Fortskaffningsmedel

Post by femfemman »

Har en gammal cykel som mest står oanvänd. Åker buss för det mesta.
Post Reply