Fantasios lån

Hälsa eller testa funktioner.

Moderator: Moderator 1

Admin1

Fantasios lån

Post by Admin1 »

Om din kompis säger att du måste låna ut pengar åt honom pga skrivet avtal säg att avtalet är ogiltigt pga att han har förvaltare. Han får inte ingå några avtal utan bara hans förvaltare. Be sedan din syster kontakta killens förvaltare för att få tillbaka dina pengar. Hon kan fråga förvaltaren om han har merkostnadsersättning och om förvaltaren kan söka fondmedel för att kunna återbetala skulden snabbare.
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18568
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Fantasios lån

Post by Krokus »

Mycket bra! 👍
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
Admin1

Re: Fantasios lån

Post by Admin1 »

Det är viktigt att Fantasio snabbt låter sin syster ta över hanteringen av lånet för annars får han förvaltare själv. Jag förstår inte att han lånar ut en massa pengar till en person, som han borde förstå inte får låna pengar. Sedan har alla avrått honom från att låna ut pengar och han bara fortsätter utan att lyssna. Kan bara sluta med godman eller värsta fall förvaltare för Fantasio själv.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36922
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Fantasios lån

Post by Geta »

Fantasio tror att han ska tjäna på affären.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Admin1

Re: Fantasios lån

Post by Admin1 »

Hur då? Att låna ut pengar till någon som helt klart inte kan sköta sin egen ekonomi borde vara en klar förlustaffär och ingen vanlig person skulle ge en sådan person ett enda öre. Man får inte förvaltare utan orsak. björk fick förvaltare för han köpte gitarrer förr 50 000 kr.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Fantasios lån

Post by Fantasio »

Tack för tänkvärda råd. Förvaltare vill jag inte ha, den saken är klar. Får jag tillbaka mina pengar ska jag leva på stor fot, det har jag råd med. Tack igen.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36922
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Fantasios lån

Post by Geta »

Låntagaren har lovat att ge Fantasio ränta, bara han slipper förvaltaren.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Admin1

Re: Fantasios lån

Post by Admin1 »

Förvaltaren kostar väl 12 000 kr per år. Ingen stor inkomst att slippa förvaltaren. Om han dessutom lånat 60 000 kr trots förvaltare är risken mikroskopisk att han slipper förvaltare. Nissegossens ekonomi blev mycket bättre med godman. Innan hade han konstanta ekonomiska problem och skulder. Allt tyder på att killen aldrig slipper förvaltare. Det är önsketänkande.
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18568
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Fantasios lån

Post by Krokus »

Vissa har svårare än andra att bryta en ovana. 🤷
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36922
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Fantasios lån

Post by Geta »

Ovanan att låna ut pengar utan säkerhet?
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Admin1

Re: Fantasios lån

Post by Admin1 »

Jag tror inte förvaltaren ens kan drömma om att någon skulle kunna låna ut 60 000 kr. Det blir nog en chock för honom. Läste om en som blivit lurad på ett mobilköp för 5 000 kr på Tradera. Tjejen som lurade honom hade förvaltare. Folk föreslog att ringa hennes föräldrar.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36922
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Fantasios lån

Post by Geta »

Telefonbedragarna tjänar ju pengar som smör. De skrämmer åldringar med inkasso. Då lämnar de ut sitt Bank-ID.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Post Reply