Fantasios lån

Hälsa eller testa funktioner.

Moderator: Moderator 1

User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36655
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Fantasios lån

Post by memphis »

Telefonbedragare är riktigt obehagliga typer. Jag hörde en på tv som sa att han säljer rädsla. Hur cynisk får man bli.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36918
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Fantasios lån

Post by Geta »

Håller med. Förr ringde det lurendrejare från Indien som ville ta över datorn. Har råkat ut för båda sorterna men har inte blivit lurad.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Admin1

Re: Fantasios lån

Post by Admin1 »

Saari blev lurad av en tjej med förvaltare som dessutom var utvecklingsstörd. Hon sa att hon skulle få ett stort arv och bjuda Saari och hennes sambo på en resa till New York. Jag avrådde från att acceptera gåvan, men de tackade ja. Sedan behövde hon låna några tusen innan arvet kom och det fick hon. Sedan visade sig att det fanns inget arv.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36655
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Fantasios lån

Post by memphis »

Eftersom vi är flera här som sagt åt Fantasio att han blir lurad, men han vägrar lyssna, så får han lite skylla sig själv tycker jag. Han är som en gås, det bara rinner av honom.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36918
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Fantasios lån

Post by Geta »

Nu ska han köpa motorcykel, trots att han knappt kan gå rak.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18568
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Fantasios lån

Post by Krokus »

memphis wrote: 18 Mar 2024, 21:29 Eftersom vi är flera här som sagt åt Fantasio att han blir lurad, men han vägrar lyssna, så får han lite skylla sig själv tycker jag. Han är som en gås, det bara rinner av honom.
Japp. Det gäller fler problem än enbart lånet till kompisen. Han frågar efter råd och tips, vi kommer med råd och tips, men inget händer. 🤷 Rätt tröttsamt.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Fantasios lån

Post by Fantasio »

Jag antar att jag frågar om en hel del saker, främst matrelaterat. Jag tycker dock att jag fått ärliga och rättframma svar på en fråga jag ställt en gång, den angående mitt lån till en kompis. Någon gång måste han väl bli av med sin förvaltare? Om inte kommer jag snart att be om återbetalning, men min smärtgräns är ännu inte nådd.
Admin1

Re: Fantasios lån

Post by Admin1 »

Han blir nog inte av med förvaltaren, eftersom han är skyldig 60 000 kr till dig. Om han slipper förvaltare, vilket är mycket osannolikt, blir säkert hans ekonomi katastrofalt dålig och du måste låna honom ännu mer. Man får inte förvaltare utan orsak och han måste vara extremt dålig på ekonomi eftersom han inte har godman. Han har inget inflytande alls som de med godman har.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23229
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Fantasios lån

Post by Zoidar »

Fantasio wrote: 19 Mar 2024, 21:15 Jag antar att jag frågar om en hel del saker, främst matrelaterat. Jag tycker dock att jag fått ärliga och rättframma svar på en fråga jag ställt en gång, den angående mitt lån till en kompis. Någon gång måste han väl bli av med sin förvaltare? Om inte kommer jag snart att be om återbetalning, men min smärtgräns är ännu inte nådd.
Var går din smärtgräns? Ledsen att säga det, men de pengarna kommer du inte se röken av. Hoppas förstås jag har fel.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
Admin1

Re: Fantasios lån

Post by Admin1 »

Han kan få vissa pengar tillbaka via förvaltaren, som troligen har en buffert med sparande. Men Fantasios syster måste ta tag i detta för Fantasio själv klarar det inte. Alice-Babs blev gravt dement och fick förvaltare, som bl.a bestämde att hon inte fick träffa vissa personer.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36918
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Fantasios lån

Post by Geta »

Det kan därmed hända i de bästa familjer. Förvaltaren kan utlysa kontaktförbud med Fantasio, då han lånar ut pengar illegalt.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12646
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Fantasios lån

Post by zoegas »

Förvaltare var inte roligt. Jesus vad segt det var, otrevlig människa med. Man kände sig omyndigförklarad. Det blev man ju på ett sätt?
Post Reply