Problemlösning

Hur jag själv har lyckats må bättre. Publicera här, så kanske du får Nobelpriset!

Moderator: Moderator 1

User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35994
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Problemlösning

Post by Geta »

Jag har kommit in i den tredje åldern. Den sista åldern med många krämpor.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35512
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Problemlösning

Post by memphis »

Det är bra att du är så tålmodig Geta, det är inte lätt alla gånger.

" Jag bör inte visa otålighet
för kyla, hetta, vind och regn,
sjukdom, slaveri och misshandel,
för då ökar bara skadan".
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
wasp
Ruteniummedlem
Posts: 7844
Joined: 11 May 2021, 13:53

Re: Problemlösning

Post by wasp »

Var ganska bra på problemlösning en gång, numera är det klent med den varan.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35994
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Problemlösning

Post by Geta »

Jag försöker tänka på flera olika sätt för att lösa problem. Ibland
kommer jag på ett nytt sätt.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Hercules723
Rubidiummedlem
Posts: 6268
Joined: 12 May 2021, 04:26

Re: Problemlösning

Post by Hercules723 »

Geta wrote: 30 Jun 2021, 20:23 Jag är också snabb med att försöka lösa problem. Till exempel nu med knäartros.
Har börjat hos sjukgymnast, köpt tvättmaskin, fått duschpall och kryckkäppar.
Det stod på löpsedeln idag, Expressen eller Aftonbladet, att forskare hittat samband med kosten

Kanske treo som du dagligen tar?
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35994
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Problemlösning

Post by Geta »

Jag har tagit Ipren 3 ggr per dag. Det är maxdosen. Är smärtfri idag.
Har inte tagit något piller mot smärta därför.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Cosmos
Rheniummedlem
Posts: 4671
Joined: 24 May 2021, 16:58

Re: Problemlösning

Post by Cosmos »

Att inte vara olycklig för något som inte kan rättas till kan verka logiskt, men det är faktiskt inte sant! För 40 år sedan blev min vänsterhand så pass skadad att jag inte längre kunde spela gitarr som förut. Det har smärtat mig mycket eftersom jag var så oerhört bra. Jag hade en spirande karriär i en visduo med mina låtar och min gitarr bar upp det hela. Det kanske skulle ha kunnat gå bra ändå om det inte hade varit för min psykos som slog till just i den perioden. Nej, det har jag faktiskt aldrig kunnat acceptera.

Nu är även min begränsade förmåga till gitarrspel hotad i och med mitt brutna lillfinger. Alla fingrar behövs när man spelar gitarr. Hur ska jag bara tycka det är OK?
Egentligen är allt bara på låtsas.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35994
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Problemlösning

Post by Geta »

En olycka kommer sällan ensam.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35512
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Problemlösning

Post by memphis »

Cosmos wrote: 20 Jul 2021, 14:25 Att inte vara olycklig för något som inte kan rättas till kan verka logiskt, men det är faktiskt inte sant! För 40 år sedan blev min vänsterhand så pass skadad att jag inte längre kunde spela gitarr som förut. Det har smärtat mig mycket eftersom jag var så oerhört bra. Jag hade en spirande karriär i en visduo med mina låtar och min gitarr bar upp det hela. Det kanske skulle ha kunnat gå bra ändå om det inte hade varit för min psykos som slog till just i den perioden. Nej, det har jag faktiskt aldrig kunnat acceptera.

Nu är även min begränsade förmåga till gitarrspel hotad i och med mitt brutna lillfinger. Alla fingrar behövs när man spelar gitarr. Hur ska jag bara tycka det är OK?
Tanken inom buddhismen är att man ska acceptera förändring, eftersom förändringar sker hela tiden, det är livets gång. Lättare sagt än gjort kanske.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
amandara
Cesiummedlem
Posts: 12917
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Problemlösning

Post by amandara »

För 22 år sen blev min hjärna så illa skadat att jag aldrig mer kunde jobba, tog ifrån mig möjligheten att få barn och bilda familj, tog ifrån mig mina vänner. Nesligt. Taskigt till och med kan man tycka. Jag kan inte tro på en gud som tog ifrån mig det. Men jag kan ha fördragsamhet med var dag. Acceptera förändring, hur illa jag än tycker om den och leva mitt liv så gott jag kan.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35512
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Problemlösning

Post by memphis »

Vad bra Amandara! Man tjänar mycket på att inte gräma sig över det förflutna. Det försöker jag också att inte göra och det går ganska bra! :)
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
amandara
Cesiummedlem
Posts: 12917
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Problemlösning

Post by amandara »

Alla dagar är man ju inte världsbäst på att ha fördragsamhet. Men för det mesta går det bra. Livet är som det är, alla har inte guldskeden i mun och livet är det som händer oss alla på gott och ont. Många människor är sjuka i olika sorters sjukdomar, har andra sorters besvär eller bodde i Tjernobyl när kärnkraften ballade ur. Det är som det är. Att acceptera dagen som den är är en lisa för själen.
Post Reply