Hur min 3D-skrivarreparation sjönk från ca 5 000 kr till 100 kr

Moderator: Moderator 1

Post Reply
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8196
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Hur min 3D-skrivarreparation sjönk från ca 5 000 kr till 100 kr

Post by Richard »

I morse satt jag o meckade med 3D-skrivaren eftersom det blev dåliga utskrifter. Jag köpte 2 likadana 3D-skrivare, men klantigt nog stod knappen på den första inställd på 120 V, o jag kopplade inte den till 230 V - POFF - sa det o ett stort rökmoln kom ur den. Det lär inte gå på garantin, så jag köpte en likadan o kollade knappen noga innan jag startade den.

Den funkade rätt länge, fick skicka tillbaka den för reparation, men det gick på garantin. Men nu satt jag meckade sönder själva extrudern, den grej som åker runt som matar tråden o där munstycket sitter o skriver ut.

Först visste jag inte ens om de sålde lösa extruder, så alternativet var att köpa en ny 3D-skrivare för nästan 5 000 kr. Men så googlade jag runt o hittade en extruder på Amazon för 1 668,16 kl inklusive moms o frakt. Dyrt, men det är väl ända sättet!

Men jag kollade lite noggrannare o såg att den del på extrudern kallas för "hot end", och att de sålde lösa hot ends, o det är just dom som jag råkat mecka sönder.

Tog o tittade lite på hot ends o fastnade för den här på Amazon (lika bra att köpa två, så kan jag laga båda extrudarna); 237 kr var inte hela världen, men jag ville ha två, så det blev 474 kr, nåja acceptabelt. Men när jag beställt har det lagts på moms, frakt och importavgift, så det blev lite mer än 800 kr, men jag var ju tvungen att beställde de ändå..

Blev tjurig, men glömde att jag inte kollat på AliExpress o hittade mycket riktigt en "Hot End" där, för $7.75! Annullerade ordern hos Amazon direkt, det gick som tur var. Skulle ju ha två, men beställde t.o.m. tre ifall nån går sönder igen. Så det blev ca 200 kr för 3 st. Det hade alltså kostat mindre än 100 kr att laga en av dom! Sen köpte jag termistorer, munstycken; dessa och dessa samt silikonskydd för några dollar också, de är grejer som slits på en 3D-skrivare.

Så 5 000 kr i reparation blev runt 100 kr (med reservation för att det inte är nått annat fel). Jag tror det dessutom det blir mycket billigare än om jag skickat in extrudrarna till 3D-skrivaråterförsäljaren, som jag hade tänkt först. Jag mailade dom o dom sa att de kunde ta en titt på dem.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
1Dave
Germaniummedlem
Posts: 3483
Joined: 17 May 2021, 00:01

Re: Hur min 3D-skrivarreparation sjönk från ca 5 000 kr till 100 kr

Post by 1Dave »

Gött när man kan laga själv
Post Reply