Fördomar

Självmordsförsök passar här också.

Moderator: Moderator 1

Post Reply
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18435
Joined: 10 May 2021, 16:18

Fördomar

Post by Krokus »

Vilka fördomar har ni stött på under er sjukdomskarriär?

Jag berättade för mamma att jag hade en kompis med schizofreni, och hennes svar var:
"Jaså? Brukar *namn* prata med sina delpersonligheter?"


På KTH hörde jag några kursare snacka skit om någon som gick på "dårhuspiller", vilket var Sobril.

Jag berättade för en ridkompis att jag var i riskgrupp och därför fick vaccin före min åldersspann. Hon frågade då vilken riskgrupp och jag svarade "psykisk sjukdom". Hennes reaktion var: "va? Men du verkar ju inte galen alls!". Jag bara skrattade nervöst och vågade inte säga att jag tar medicin.

Annars är det främst många som tror att depression går över av sig själv (utan vare sig terapi eller medicin). Eller att promenera hjälper vid precis alla psykiska problem. Många tar så lätt på problematiken och funktionsförlusten.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Nobel
Germaniummedlem
Posts: 3376
Joined: 10 May 2021, 19:48

Re: Fördomar

Post by Nobel »

Har inte hunnit att stöta på så många fördomar. Håller tyst om min sjukdom för det mesta. Har bara varit sjuk i tre år om jag minns rätt.

Berättade däremot nyligen för en kollega att mitt dopaminsystem är ur balans och att jag hallucinerar och får vanföreställningar utan medicin. Han tog det som en vetenskapsman, för vad det är helt enkelt, vilket var skönt. Han visste sedan tidigare att jag tar någon typ av medicin som påverkar hjärnan och att jag ibland fick skakningar som gjorde det näst intill omöjligt att göra vissa experiment.

Min mamma brukar jämföra sjukdomen med diabetes. Att det är en kroppslig sjukdom som kräver medicinering, vilket är ganska skönt. Hon tar bort stigmat på det sättet.

Det är skönt att vara omgiven av människor som tar det för vad det är och inte dömmer en för det.

Har dock stött på människor som saknar förståelse, vilket är helt naturligt. De saknar referensram för att kunna förstå hur det är att leva med psykos.
'cause the freak inside controls my mind
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Fördomar

Post by Fantasio »

Enligt min erfarenhet är det få som förstår vad det innebär att ha schizofreni. Fördomarna haglar.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36649
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Fördomar

Post by Geta »

En kvinna tog för givet att jag med min schizofreni helt ansvarslöst
hade skaffat en massa barn.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36451
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Fördomar

Post by memphis »

Jag brukar inte heller prata om min sjukdom, eftersom jag vet att så få skulle förstå det. Några gånger har jag gjort det, och jag har ångrat det varje gång. Inte ens min familj förstår det som jag upplever det tyvärr. Om någon undrar vad jag arbetar med så säger jag som det är, att jag har sjukersättning, men jag talar inte om varför. De enda jag pratar sjukdomen med är de inom psykiatrin.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18435
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Fördomar

Post by Krokus »

I en annan tråd diskuterades om diskriminering vid psykisk sjukdom. Tänkte då på denna tråd. Det är faktiskt flera bekanta som har kommit till mig och berättat att de ibland har social ångest, varit utbränd eller har ADHD. Det känns ändå rätt bra att de vågar säga något. Det är ungefär "vi är inte ensamma!", lite sådan attityd.

I och med min arbetsträning i våras var det nog många som fick veta att jag är sjukpensionär i grunden. I augusti ska jag börja arbetsträna igen, men lägre tempo än i våras.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8163
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Fördomar

Post by Richard »

Många som hör schizofreni, tror det automatiskt betyder multipla personligheter.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Fördomar

Post by Klankedinken »

Tror inte man ska ta upp tunga saker som samtalsämne om man inte lärt känna personen lite.. Då blir det mindre missförstånd.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36451
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Fördomar

Post by memphis »

Klankedinken wrote: 19 Jul 2021, 20:26 Tror inte man ska ta upp tunga saker som samtalsämne om man inte lärt känna personen lite.. Då blir det mindre missförstånd.
Roligt att du kommit tillbaka Klankedinken!
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Fördomar

Post by Klankedinken »

memphis wrote: 19 Jul 2021, 20:51
Klankedinken wrote: 19 Jul 2021, 20:26 Tror inte man ska ta upp tunga saker som samtalsämne om man inte lärt känna personen lite.. Då blir det mindre missförstånd.
Roligt att du kommit tillbaka Klankedinken!
Tack Memfis!
Post Reply