Haldol vs Abilify

Hälsa eller testa funktioner.

Moderator: Moderator 1

Galadriel

Haldol vs Abilify

Post by Galadriel »

Hej!
Jag är en tjej/kvinna/dam som är i 30-årsåldern, som har bipolär sjukdom typ 1, med flera psykoser bakom mig. Jag äter Abilify och har gått upp 30 kg. Jag funderar på att byta till Haldol, då jag har fått för mig att den ger mindre eller ingen viktuppgång alls. Någon som har erfarenhet av Haldol? Eller både Haldol och Abilify?

Tacksam för svar.
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18578
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Haldol vs Abilify

Post by Krokus »

Det är rätt individuellt med biverkningar. Haldol har andra biverkningar som är mindre kul, t ex ofrivilliga rörelser. Det är däremot inte säkert att du drabbas av ofrivilliga rörelser.

Richard har erfarenhet av bägge läkemedlen. Jag har erfarenhet av Abilify sedan 2006.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
Galadriel

Re: Haldol vs Abilify

Post by Galadriel »

Ok. Jag har ätit Abilify sedan 2018. Förutom den extrema viktuppgången är jag trött, orkeslös, stel i kroppen, har dålig koncentration, svårt att komma igång med saker. Tycker inte att livet ska vara så.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36932
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Haldol vs Abilify

Post by Geta »

Har du hög dos? Kan inte dosen minskas. Har bara erfarenhet av Haldol. Då var det svårt att sitta stilla och jag gick upp i vikt.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Galadriel

Re: Haldol vs Abilify

Post by Galadriel »

Nej jag har inte speciellt hög dos, 15 mg Abilify.
Jag provade 10 mg tidigare och då hade jag litium också men det funkade inte, för svag dos.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Haldol vs Abilify

Post by Fantasio »

Haldol känner jag att jag måste varna för. Jag blev extremt rastlösa på den.
User avatar
Inwatto
Lutetiummedlem
Posts: 1770
Joined: 08 Jul 2021, 18:14
Location: Skåne

Re: Haldol vs Abilify

Post by Inwatto »

Jag tycker Abilify är så mycket bättre än Haldol. Haldol, i hög dos, gjorde mig så deprimerad att jag blev katatonisk och fick "väckas" med ECT (elchocker). Dessutom darrade jag i händer och armar som en gammal gubbe fast jag var 22 år. Inte hjälpte den särskilt mycket mot psykos, heller. Nä, Abilify är bäst av de två, tycker jag.
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13194
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Haldol vs Abilify

Post by amandara »

För mig funkar haldol bra, det är den bästa antipsykotikan jag haft.
Admin1

Re: Haldol vs Abilify

Post by Admin1 »

Haldol var det stora preparatet för 25 år sedan, men används idag i undantagsfall. Har stark dopaminblockerande effekt och större risk för rörelsebiverkningar. Sedan ger det hormonell påverkan via prolaktin. Man kan säga att Risperidon liknar lite Haldol, men har mindre biverkningar, men också den ger hormonella biverkningar. Risperidon har större viktökning än Haldol. Ett bättre alternativ av gamla preparaten är perfenzin eller Peratsin mindre biverkningar än Haldol och ganska bra effekt och låg viktökning. För bipolära är annars Quetiapin det stora preparatet. Har viss antideppressiv effekt och populärt vid bipolär II. Konstigt att du gick upp 30 kg på Abilify. Brukar knappt ge viktökning.
Admin1

Re: Haldol vs Abilify

Post by Admin1 »

Risperidon har bättre antipsykotisk effekt än Haldol. Risperidon är det antipsykotika som flest får i USA. Abilify har nog bättre effekt än Haldol också. En nackdel med Haldol är att det är svårdoserat och kan ge rastlöshet eller sittångest. Det är en plågsam biverkan.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23229
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Haldol vs Abilify

Post by Zoidar »

Jag har Peratsin, tabletten av Trilafon som går att få på licens. Jag går inte upp nämnvärt på den och har generellt få biverkningar.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
1Dave
Germaniummedlem
Posts: 3483
Joined: 17 May 2021, 00:01

Re: Haldol vs Abilify

Post by 1Dave »

Abilify hjälper mig. Klarar av att arbeta heltid+ i dagsläget. Behöver inga antidepp nu heller som jag gjorde förut på Invegainjektioner.
Post Reply