Utförsäkrad

Om problem och framgångar i arbetslivet och utbildning samt ekonomiska problem.

Moderator: Moderator 1

Post Reply
User avatar
Nobel
Germaniummedlem
Posts: 3376
Joined: 10 May 2021, 19:48

Utförsäkrad

Post by Nobel »

Ja, jag har blivit utförsäkrad. Sjukvården verkar inte vilja utreda rätten till sjukersättning, och försäkringskassan och arbetsförmedlingen hänvisar mig till försörjningsstöd. Hatar att vara i denna fkn limbon med ekonomisk otrygghet. Alla verkar tycka att jag är på samma spelplan som någon frisk, vilket jag inte är. Blir ärligt talat besviken. Det fungerade bra fram tills det att jag fyllde 30, efter det har det bara varit en shitfest med inkompetenta handläggare och sjukvårdspersonal som saknar helhetsperspektiv. Har som tur är en släkting som driver eget företag som gått med på att anställa mig på halvtid så att jag får en fungerande ekonomi. Så mycket för tron på samhället... Tur man har en förstående familj. Annars hade jag varit helt fkd.
'cause the freak inside controls my mind
User avatar
mrsearlgray
Guldmedlem
Posts: 10540
Joined: 12 May 2021, 18:49

Re: Utförsäkrad

Post by mrsearlgray »

Kan inte ens tänka mig den stressen... vilken tur att du har ett bra support från familjen iallafall. :(
Ja visst gör det ont när knoppar brister
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23229
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Utförsäkrad

Post by Zoidar »

Trist att höra Nobel! Hur menar du att de inte vill utreda rätten till sjukersättning? De vill väl se hur bra du klarar dig på egen hand först? En bekant går på försörjningsstöd, hade aktivitetsersättning tidigare. Han har provat praktisera, men det har inte fungerat. Har gått några år nu, men tror han kommer få sjukersättning tids nog. Kanske samma för dig? Jobbar du 50% låter ju inte 50% sjukersättning orimligt. En vän har 25% sjukersättning. Tog väl 3-4 års sjukskriving innan det gick igenom. Det är också möjligt att få. Ge inte upp!

Vad har du för diagnos/diagnoser Nobel?
Last edited by Zoidar on 23 Mar 2024, 12:54, edited 1 time in total.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
Leakim97
☢️ Neptuniummedlem ☢️
Posts: 25424
Joined: 03 Jul 2022, 22:26

Re: Utförsäkrad

Post by Leakim97 »

Han menar att dom inte vill utreda rätten till sjukersättning. Inte rätten till försörjningsstöd. De hänvisar honom till försörjningsstöd.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23229
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Utförsäkrad

Post by Zoidar »

Leakim97 wrote: 23 Mar 2024, 12:50 Han menar att dom inte vill utreda rätten till sjukersättning. Inte rätten till försörjningsstöd. De hänvisar honom till försörjningsstöd.
Jag skrev fel. Menade sjukersättning. Ändrar!
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36918
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Utförsäkrad

Post by Geta »

Nobel,

Har du visat dig vara för frisk och klarat dig bra?
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18566
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Utförsäkrad

Post by Krokus »

Verkar som att det har blivit svårare att bli beviljad sjukersättning.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36655
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Utförsäkrad

Post by memphis »

Jag fick också höra att jag var utförsäkrad en gång i tiden. Då hade jag varit psyksjuk i nåt år eller två, psykosproblematik.

Men det hände inget särskilt. Jag fick fortsatt min inkomst från FK. Behövde läkarintyg hela tiden, minns jag.

Jag var också 30 när detta hände. Kanske är det nåt dom kör med för att bli av med folk. Går det så går det. I mitt fall fick dom nog inte den reaktion de väntade på. Jag sade bara "jaså", och hade ingen aning om vad utförsäkrad betydde. Så jag brydde mig föga.
Tror det dröjde innan jag fick sjukersättning. Men hur länge minns jag inte.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
Post Reply