Nytt om SD och sjukförsäkringen

Här kan allt diskuteras.

Moderator: Moderator 1

Post Reply
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36712
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Nytt om SD och sjukförsäkringen

Post by memphis »

SD lovade före valet att inte återinföra stupstocken i sjukförsäkringen. Ändå är det just detta som nu hänt. I 180 dagar har man en sjukförsäkring, sen blir man utsparkad.
Jag har länge fruktat vad SD är för parti egentligen, och om de kan bryta ett löfte kan de bryta flera.
Ett av mina argument mot SD har varit att de kommer att försämra sjukförsäkringen, och nu har jag fått vatten på min kvarn.
Om SD har kvar några myceltrådar ner i nazismen kan vi vänta oss fler försämringar för sjuka eftersom nazismen föraktar svaghet.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
mrsearlgray
Guldmedlem
Posts: 10544
Joined: 12 May 2021, 18:49

Re: Nytt om SD och sjukförsäkringen

Post by mrsearlgray »

hade precis samma farhågor om SD som du pågrund av just sånt här och dom som kommer drabbas hårdast är sjuka och fattiga.
Ja visst gör det ont när knoppar brister
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18608
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Nytt om SD och sjukförsäkringen

Post by Krokus »

Japp, samma här. SD är opålitliga. Jag förstår inte varför så många sjuka (med sjukpenning och sjukersättning) röstar på SD.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
Leakim97
☢️ Neptuniummedlem ☢️
Posts: 25424
Joined: 03 Jul 2022, 22:26

Re: Nytt om SD och sjukförsäkringen

Post by Leakim97 »

SD var ett parti folk förr röstade på för att de var besvikna på alla andra partier hur de hade skött Sverige, Fick jag känslan av? O hur de hade tagit sig an invandringen och att de accepterade och tog in alldeles för många människor som vi inte hade förmågan att ta hit, för att Sverige redan var pressat och inte hade ekonomi och resurser för våra egna i detta landet. Hur ska man då kunna ta hit fler människor, när pengarna redan inte räcker till, det blir ju bara ett ännu större haveri.

Min känsla är att SD har nått sin topp. De kommer inte att bli större än vad de är nu, antingen kommer de att stå stilla på samma väljarstöd cirka eller så kommer de tappa något
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36712
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Nytt om SD och sjukförsäkringen

Post by memphis »

Leakim97 wrote: 04 Apr 2024, 08:36

Min känsla är att SD har nått sin topp. De kommer inte att bli större än vad de är nu, antingen kommer de att stå stilla på samma väljarstöd cirka eller så kommer de tappa något
Låter bra. Hoppas du har rätt i det!
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36983
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Nytt om SD och sjukförsäkringen

Post by Geta »

Det är ungefär som när amerikanarna i rostbältet röstade på Trump, när Hillary Clinton uttalade sig om deplorables. Många svenskar upplever sig som mindre värda. Därför röstar de på SD.

https://en.wikipedia.org/wiki/Basket_of_deplorables
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Kloppe
Terbiummedlem
Posts: 2423
Joined: 31 May 2021, 18:18

Re: Nytt om SD och sjukförsäkringen

Post by Kloppe »

Moderaterna är nog med på noterna när det gäller att försämra för de sjuka. De har länge velat ha hårdare tag mot sjuka och funktionsnedsatta.
User avatar
1Dave
Germaniummedlem
Posts: 3491
Joined: 17 May 2021, 00:01

Re: Nytt om SD och sjukförsäkringen

Post by 1Dave »

Geta wrote: 04 Apr 2024, 13:03 Det är ungefär som när amerikanarna i rostbältet röstade på Trump, när Hillary Clinton uttalade sig om deplorables. Många svenskar upplever sig som mindre värda. Därför röstar de på SD.

https://en.wikipedia.org/wiki/Basket_of_deplorables
Tror de skjuter sig i foten.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36983
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Nytt om SD och sjukförsäkringen

Post by Geta »

Image
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Leakim97
☢️ Neptuniummedlem ☢️
Posts: 25424
Joined: 03 Jul 2022, 22:26

Re: Nytt om SD och sjukförsäkringen

Post by Leakim97 »

Tänk att Jimmie Åkesson snart varit partiledare för SD i 20 år. Har någon annan partiledare suttit så länge? Tycker han verkar bra.
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8212
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Nytt om SD och sjukförsäkringen

Post by Richard »

SD vill egentligen inte detta, jag tycker man kan klandra moderaterna istället. Men SD och regeringen måste samarbeta för att få igenom så gemensamt som möjligt, då måste man svänga i vissa frågor. Tyvärr blev väl sjukförsäkringen en av dom.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
Post Reply