Nytt om SD och sjukförsäkringen

Här kan allt diskuteras.

Moderator: Moderator 1

Leakim97
☢️ Neptuniummedlem ☢️
Posts: 25424
Joined: 03 Jul 2022, 22:26

Re: Nytt om SD och sjukförsäkringen

Post by Leakim97 »

Nu blev det väldigt off topic får be om ursäkt för det. Men ja.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36983
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Nytt om SD och sjukförsäkringen

Post by Geta »

I journalen hos min diabetessköterska står det att jag hade psykos 2005. En gång frågade hon om jag var bipolär. Nej, sa jag. Hon frågade inte vidare.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Nissegossen
☢️ Californiummedlem ☢️
Posts: 58354
Joined: 10 May 2021, 15:58

Re: Nytt om SD och sjukförsäkringen

Post by Nissegossen »

Diabetes är inte att leka med obehandlad förorsakar den blindhet och ofta slutar den med döden. Hade en farbror och hans fru, de dog bägge i diabetes mina kusiner en av dem sade på en farbrors begravning det enda jag fick i arv efter farfar var diabetes. Han är själv död dog i lungcancer. Farfar dog efter min farbror därför inget arv från honom. Alla barnen gick det bra för flera emigrerade till USA och någon startade en restaurang i Chicago med Svensk mat på menyn finns många Svenskättlingar i Chicago
Störst av allt är kärleken.Love is sweet as a humble bee instead of a Hummvee https://sv.wikipedia.org/wiki/HMMWV https://www.youtube.com/watch?v=MobAanNT1JA
nissegossen101@gmail.com
Leakim97
☢️ Neptuniummedlem ☢️
Posts: 25424
Joined: 03 Jul 2022, 22:26

Re: Nytt om SD och sjukförsäkringen

Post by Leakim97 »

Hos tandläkaren på deras skärm sneglade jag lite. Det stod att jag var schizofren
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36983
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Nytt om SD och sjukförsäkringen

Post by Geta »

Det står det inte hos min tandläkare.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36712
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Nytt om SD och sjukförsäkringen

Post by memphis »

Nissegossen wrote: 04 Apr 2024, 17:23 Du kan ha rätt i det så Schizofren du är, jag särskiljer mig på det jag har Schizofreni som diagnos och är ingen vandrande sjukdom
Håller med. Det gäller även alkoholism. Man ÄR inte alkoholist. Man har alkolism.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36983
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Nytt om SD och sjukförsäkringen

Post by Geta »

Jag talar aldrig med någon om min schizofreni, så jag kan inte vara någon vandrande sjukdom. Jag talar inte om mina andra krämpor heller. Min mamma sa medan hon levde att folk vill inte höra på sånt.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Leakim97
☢️ Neptuniummedlem ☢️
Posts: 25424
Joined: 03 Jul 2022, 22:26

Re: Nytt om SD och sjukförsäkringen

Post by Leakim97 »

Jag kan inte riktigt förstå varför fetma och alkoholism sägs vara sjukdomar. Har man inget eget ansvar för hur mycket mat man stoppar i i sig eller hur mycket alkohol man dricker?
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36712
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Nytt om SD och sjukförsäkringen

Post by memphis »

Jo, men det finns ett tillstånd där kroppen behöver alkohol för att fungera. Då hjälper det inte med viljestyrka. Dricker man inte alkohol så blir man sjuk. Då sägs det att man har alkolism. Eller att man blivit alkoholiserad. Eller att man är alkoholist.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
Leakim97
☢️ Neptuniummedlem ☢️
Posts: 25424
Joined: 03 Jul 2022, 22:26

Re: Nytt om SD och sjukförsäkringen

Post by Leakim97 »

Okej, men att man gör de valen som skapar att man blir drabbad av så kallad alkoholism innebär ju eget ansvar ifrån början. Men då förstår jag vad som menas med att alkoholism är en sjukdom
Leakim97
☢️ Neptuniummedlem ☢️
Posts: 25424
Joined: 03 Jul 2022, 22:26

Re: Nytt om SD och sjukförsäkringen

Post by Leakim97 »

Men fetma, står att fetma är en kronisk sjukdom. Det där köper jag inte. Man har ett ansvar för vad man äter och dricker då är det väl ingen sjukdom? Det är ju en själv med sina egna val som gör att man blir fet eller inte
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36712
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Nytt om SD och sjukförsäkringen

Post by memphis »

Ja. Det tillhör kategorin beroendesjukdomar. Fetma hamnar nog också där. Man kan inte hantera tillgången på mat. Det är inget fysiskt beroende, som alkoholism, men det är ett psykiskt beroende.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
Post Reply