Nytt om SD och sjukförsäkringen

Här kan allt diskuteras.

Moderator: Moderator 1

Leakim97
☢️ Neptuniummedlem ☢️
Posts: 25424
Joined: 03 Jul 2022, 22:26

Re: Nytt om SD och sjukförsäkringen

Post by Leakim97 »

Okej men summa kardemumma så är det en själv med sina egna val som gör att man blir sjuk ifrån början. Då förstår jag det rätt. Sen att man är deprimerad eller har andra sjukdomar som leder till att man gör de valen som gör att man blir alkoholiserad eller får fetma är en annan sak.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36983
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Nytt om SD och sjukförsäkringen

Post by Geta »

En psykiater som jag hade, sa att jag är inte själv skyldig till att jag fått schizofreni.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36712
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Nytt om SD och sjukförsäkringen

Post by memphis »

Ja. Man har själv orsakat sjukdomen. Men det går att säga om väldigt många sjukdomar. Om man solat för mycket kan man få hudcancer. Om man ätit fel och inte motionerat kan man få man diabetes. Om man rökt kan man drabbas av KOL. Bara som exempel.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
Leakim97
☢️ Neptuniummedlem ☢️
Posts: 25424
Joined: 03 Jul 2022, 22:26

Re: Nytt om SD och sjukförsäkringen

Post by Leakim97 »

Det är väl klart att det är så. Man själv ansvarar ju inte över att man utvecklar en psykos? Låter självklart för mig att det inte är så. Eller tänker någon annan på annat sätt? Isåfall förklara jag vill höra :)
Leakim97
☢️ Neptuniummedlem ☢️
Posts: 25424
Joined: 03 Jul 2022, 22:26

Re: Nytt om SD och sjukförsäkringen

Post by Leakim97 »

Får man KOL och har varit storrökare i 40 år så tycker jag att man kan säga att man själv har orsakat det
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36983
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Nytt om SD och sjukförsäkringen

Post by Geta »

Psykos kan orsakas av droger om man har sådana anlag.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36712
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Nytt om SD och sjukförsäkringen

Post by memphis »

Nej jag tycker inte att man själv orsakar psykos. Psykos är en psykisk reaktion enligt mig. Men har man använt mycket droger kan det leda till psykos. Men den blir då oftast kortvarig.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
Leakim97
☢️ Neptuniummedlem ☢️
Posts: 25424
Joined: 03 Jul 2022, 22:26

Re: Nytt om SD och sjukförsäkringen

Post by Leakim97 »

Jag har aldrig tagit droger. Jag tycker att om man använder droger och utvecklar psykos, då är det självförvållat. Alla tycker vi i olika
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36712
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Nytt om SD och sjukförsäkringen

Post by memphis »

Ja men även om en sjukdom är självförvållat, så är det ändock en sjukdom som man fått. Och som man bör få behandling för. Hur skulle det annars se ut?
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36983
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Nytt om SD och sjukförsäkringen

Post by Geta »

Jag har inte heller tagit droger.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36712
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Nytt om SD och sjukförsäkringen

Post by memphis »

Men vad betyder det? Att den sjukdom som är självförvållad inte ska behandlas? Ska man inte operera bort hudcancer på någon som solat för mycket?
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36983
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Nytt om SD och sjukförsäkringen

Post by Geta »

Det har väl ingen sagt men om man är lite medveten kan man undvika onödiga sjukdomar.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Post Reply