Världsläget

Här kan allt diskuteras.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23277
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Världsläget

Post by Zoidar »

memphis wrote: 14 Apr 2024, 18:34 Den förlorade sonen. Detta är min pappas favoritkapitel i Bibeln.
:)

Mm, det är en fin berättelse.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36712
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Världsläget

Post by memphis »

Jag tror att den kristna beskrivningen av Himlen inte skiljer sig avsevärt från fröjderna i buddhismens gudavärld. Men skillnaden ligger i att medans Kristendomen tror att fröjderna är eviga, så säger buddhismen att även gudavärlden drivs av törst, och att även det livet har ett slut.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23277
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Världsläget

Post by Zoidar »

Kristendomen beskriver inte riktigt hur himlen blir mer än att det blir ett paradis. Det finns skildringen i Uppenbarelseboken, men den är ju väldigt symbolisk. Jag brukar tänka på himlen som det vackraste på jorden och om man tar bort allt det onda, men det är säkert inte en helt rätt bild.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36712
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Världsläget

Post by memphis »

Så du tror att livet fortsätter ungefär som vanligt, med arbete/försörjning och barnafödande?
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23277
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Världsläget

Post by Zoidar »

memphis wrote: 14 Apr 2024, 18:51 Så du tror att livet fortsätter ungefär som vanligt, med arbete/försörjning och barnafödande?
Nej, inte de sakerna du nämner. Jag tror inte man går på bio. Tänker mer på ett liv i harmoni med naturen. Men går inte veta exakt.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12676
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Världsläget

Post by zoegas »

Där är paradis i skapelseberättelsen. Man knallar omkring naken med sin fjälla och äter rabarber.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23277
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Världsläget

Post by Zoidar »

zoegas wrote: 14 Apr 2024, 18:55 Där är paradis i skapelseberättelsen. Man knallar omkring naken med sin fjälla och äter rabarber.
Something like that. :lol:
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36712
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Världsläget

Post by memphis »

Tillbaka till urtiden, fast vegetariskt :D
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36712
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Världsläget

Post by memphis »

Men hur funkar det med ålder i detta paradis? Blir man äldre och äldre eller är man evigt ung och odödlig? Nej fy nåt så hemskt att leva i evighet!
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36982
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Världsläget

Post by Geta »

råa rabarber är jättesura men goda i en smulpaj.....
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12676
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Världsläget

Post by zoegas »

Där är vittnesberättelser om döden, folk säger att det är ett tillstånd utan tid.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36712
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Världsläget

Post by memphis »

Geta wrote: 14 Apr 2024, 19:21 råa rabarber är jättesura men goda i en smulpaj.....
Ska man göra smulpaj måste man ha vete. Det är mycket som behövs för att leva ett liv värt att leva. Men Himlen kanske lever av människornas offer. Fast just det, det finns ju inga människor på jorden längre.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
Post Reply