EU-valet

Här kan allt diskuteras.

Moderator: Moderator 1

User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36740
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

EU-valet

Post by memphis »

Det är inte så länge kvar tills det är dags att rösta igen. Hur gör du? Bryr du dig om EU-valet?

Själv tar jag alla tillfällen att rösta. Vet inte vad jag ska rösta på dock. Det beror väl på vilka kandidater som kliver fram.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23300
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: EU-valet

Post by Zoidar »

Vet inte riktigt vad man har att rösta på. Är det olika partier och ledamöter?
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12690
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: EU-valet

Post by zoegas »

Alla på viska måste rösta på Folklistan.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36740
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: EU-valet

Post by memphis »

Vet inte i ärlighetens namn hur EU exakt fungerar, men det är mera fokus på personer än i riksdagsvalet. Det borde väl vara så att det på nåt sätt är proportionerligt så att partierna får sina antal säten utifrån hur många röster partiets företrädare får. Men jag vet inte. Det kanske framkommer när det blir mera om valet i media.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 37009
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: EU-valet

Post by Geta »

EU är väldigt anonymt. Ska rösta men inte på Sara Skyttedal.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23300
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: EU-valet

Post by Zoidar »

Tänkte rösta på Jimmy Åkerlöf. :think:
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
femfemman
Litiummedlem
Posts: 328
Joined: 30 Dec 2023, 12:08

Re: EU-valet

Post by femfemman »

Jag ska nog rösta, mest för att det känns bra att ha röstat, även om just min röst är en piss i Mississippi med tanke på alla andra som röstar.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23300
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: EU-valet

Post by Zoidar »

femfemman wrote: 14 Apr 2024, 20:27 Jag ska nog rösta, mest för att det känns bra att ha röstat, även om just min röst är en piss i Mississippi med tanke på alla andra som röstar.
Hm, hur många strån krävs det för att bli ett skägg? Någonstans måste det göra skillnad.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
femfemman
Litiummedlem
Posts: 328
Joined: 30 Dec 2023, 12:08

Re: EU-valet

Post by femfemman »

Zoidar wrote: 14 Apr 2024, 20:30
femfemman wrote: 14 Apr 2024, 20:27 Jag ska nog rösta, mest för att det känns bra att ha röstat, även om just min röst är en piss i Mississippi med tanke på alla andra som röstar.
Hm, hur många strån krävs det för att bli ett skägg? Någonstans måste det göra skillnad.
Kanske det. Men det är bara 21 svenska platser i EU-parlamentet av totalt 720 platser. Även om alla svenskar röstade på samma kandidat, skulle det inte göra så mycket skillnad.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23300
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: EU-valet

Post by Zoidar »

femfemman wrote: 14 Apr 2024, 20:36
Kanske det. Men det är bara 21 svenska platser i EU-parlamentet av totalt 720 platser. Även om alla svenskar röstade på samma kandidat, skulle det inte göra så mycket skillnad.
Det kan stämma. Plötsligt tappade jag intresse att rösta. :lol:
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
femfemman
Litiummedlem
Posts: 328
Joined: 30 Dec 2023, 12:08

Re: EU-valet

Post by femfemman »

Men visst, om ingen i hela Europa går och röstar utom jag, så skulle ju den kandidaten jag röstar på få alla 720 platserna. Hoppas jag. :D
femfemman
Litiummedlem
Posts: 328
Joined: 30 Dec 2023, 12:08

Re: EU-valet

Post by femfemman »

Zoidar wrote: 14 Apr 2024, 20:37 Det kan stämma. Plötsligt tappade jag intresse att rösta. :lol:
Haha! Det var inte meningen. Jag brukar tänka som så, att om man inte röstar så har man inte rätt att klaga heller. Och klaga är min personliga nationalsport. :)
Post Reply