Samtalsterapi

Moderator: Moderator 1

User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Samtalsterapi

Post by Fantasio »

Jag skulle vilja gå till en yrkesman och prata av mig. Vet ju att Geta gick i någon slags terapi. Jag vill ha någon att lätta mitt hjärta för. KBT, DBT eller vad det kallas vet jag inte om det skulle passa mig. Jag skulle vilja ha någon att bolla tankar och idéer med.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36009
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Samtalsterapi

Post by Geta »

Bra förslag!
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Nobel
Germaniummedlem
Posts: 3376
Joined: 10 May 2021, 19:48

Re: Samtalsterapi

Post by Nobel »

Gick till en psykolog och pratade av mig varje vecka i ca 1 år efter min första psykos. Det var riktigt skönt. Klickade mycket bra med psykologen också. Önskar att alla kunde ha en psykolog som han jag hade. Han var som en professionell vän
'cause the freak inside controls my mind
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36009
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Samtalsterapi

Post by Geta »

Bra att ha någon att bolla tankar med.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Samtalsterapi

Post by Fantasio »

Det låter ju toppen, Nobel. Det vore något för mig.
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18133
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Samtalsterapi

Post by Krokus »

Jag tror att även präster från Svenska kyrkan går bra att bolla tankar med. Det behöver inte vara tankar om tro, men som även med samtalsterapi hos vården, krävs att personkemin stämmer.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
wasp
Ruteniummedlem
Posts: 7851
Joined: 11 May 2021, 13:53

Re: Samtalsterapi

Post by wasp »

En del präster har steg 1 och 2 utbildning i psykoterapi, likväl som kuratorer..........
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36009
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Samtalsterapi

Post by Geta »

Det finns flera yrkeskategorier som kan bygga på med en psykoterapiutbildning.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
wasp
Ruteniummedlem
Posts: 7851
Joined: 11 May 2021, 13:53

Re: Samtalsterapi

Post by wasp »

Samtalsterapi är nog bra. Skulle behöva det, har sån PTSD ibland.
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 7971
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Samtalsterapi

Post by Richard »

Jag gick hos en psykolog 1996-2008, som mest en gång om dagen när jag var inlagd, annars 1-2 ggr i veckan. Det är rätt bra att få prata lite. Under den tiden kände jag mig väldigt ensam.

Skickade ett brev till henne för några veckor sen o sa att det har blivit mycket bättre.

KBT har jag också gått i.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12268
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Samtalsterapi

Post by zoegas »

Det hjälper inte. Det finns ingen evidens. Lite placebo kanske? Som att diskutera med en filosof. Det är meningen att man ska få nån "aha" upplevelse på nått de kläcker ur sig. Fantasio är för smart för en sån låtsasläkare. -"Uh, du har så mycket ångest, för när du var barn så sade din pappa till dig"?! Psykodynamisk terapi
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Samtalsterapi

Post by Klankedinken »

zoegas wrote: 29 Jul 2021, 10:44 Det hjälper inte. Det finns ingen evidens. Lite placebo kanske? Som att diskutera med en filosof. Det är meningen att man ska få nån "aha" upplevelse på nått de kläcker ur sig. Fantasio är för smart för en sån låtsasläkare. -"Uh, du har så mycket ångest, för när du var barn så sade din pappa till dig"?! Psykodynamisk terapi
Hela psykiatrin bygger på att se mönster i sina känslor.. Man kan ju fråga sig om det finns någon valuta över huvud taget i det om det "inte hjälper"?
Post Reply