Samtalsterapi

Moderator: Moderator 1

User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12588
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Samtalsterapi

Post by zoegas »

Klankedinken wrote: 29 Jul 2021, 10:49
zoegas wrote: 29 Jul 2021, 10:44 Det hjälper inte. Det finns ingen evidens. Lite placebo kanske? Som att diskutera med en filosof. Det är meningen att man ska få nån "aha" upplevelse på nått de kläcker ur sig. Fantasio är för smart för en sån låtsasläkare. -"Uh, du har så mycket ångest, för när du var barn så sade din pappa till dig"?! Psykodynamisk terapi
Hela psykiatrin bygger på att se mönster i sina känslor.. Man kan ju fråga sig om det finns någon valuta över huvud taget i det om det "inte hjälper"?

Freud prata om sin mammas bröst och hur man som barn tände på det sexuellt. Om det var en skottkärra i sin dröm så betydde det att det rådde en dålig situation på jobbet. Då är en bibel ett vettigare verktyg. Jag tror inte psykodynamisk terapi erbjuds längre ens.
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Samtalsterapi

Post by Klankedinken »

Det ser inte lika dant ut som för 100 år sedan i alla fall..
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12588
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Samtalsterapi

Post by zoegas »

Klankedinken wrote: 29 Jul 2021, 12:44 Det ser inte lika dant ut som för 100 år sedan i alla fall..
Har du gått i psykodynamisk terapi?
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Samtalsterapi

Post by Klankedinken »

Ja... Det handlade inte om att grotta ner sig i relationer.. Den dam jag hade var visserligen psykodynamiker, faktiskt så har jag haft två psykodynamiker och det handlade mest om att lära sig hantera relationer och att ha en god inställning till sig själv!
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12588
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Samtalsterapi

Post by zoegas »

Hur kan du säga att det inte handla om relationer och sen säga att det handla om relationer?

Man ska ha klart för sig att man möter folk med ungefärlig samma IQ. Dem jävla tomtarna ska man behandla som Jehovas vittne.
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Samtalsterapi

Post by Klankedinken »

Tänkte väl fel då.. Det krockar lite gran för dynamikerna för kritik för att dom tror saker som att man tänder på sin mamma och sådär men relationer har vi alla och det är sånt man utforskar.. En del är intresserad av sånt medans andra inte är det..

Att ha en bra relation till sig själv är väldigt viktigt och det kan va en vinst..

IQ hit och dit.. Det är bara konstigt att tänka på sånt även om jag själv är väldigt intresserad av intelligenskonceptet..
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12588
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Samtalsterapi

Post by zoegas »

På vilket sätt har det hjälpt dig? Jag önskar min tid hos psykolog var ogjord. Det var slöseri med tid. Den sneknullade jäveln.
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Samtalsterapi

Post by Klankedinken »

Min första terapeut visade mig lite gran om andlighet och hjälpte mig mycket med känslor som inte tagits hand om.. Jag kände mig helare efter jag var med henne och jag blev mer min egen individ.. Samma sak med den andra.. Kommer ihåg en distinkt gång när min andra terapeut frågade om jag ville ha prestationsbaserad självkänsla eller jag baserad självkänsla så sa jag att jag ville ha lite prestationskänsla och mycket jag känsla men inte helt uteslutet..

Sen har jag intresserat mig för att utforska mig själv genom introspektion.. Tar tid och är ganska smärtsamt men det handlar om att reflektera över sig själv och vem man är.. Lära sig känna igen när man autentisk och så..
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36777
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Samtalsterapi

Post by Geta »

Att jag fick gå i dynamisk psykoterapi hos en terapeut med hög IQ är det
bästa som hänt mig. Tidigare lallade jag bara omkring i en ring.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36553
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Samtalsterapi

Post by memphis »

Jag fick också psykodynamisk terapi i 7 år.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18503
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Samtalsterapi

Post by Krokus »

Klankedinken wrote: 29 Jul 2021, 14:49 Att ha en bra relation till sig själv är väldigt viktigt och det kan va en vinst..
Håller med!

Speciellt de som tror att en pojkvän/flickvän kommer lösa alla ens problem, behöver jobba med att bli trygg med sig själv först. Drummer är ett exempel på en som ibland sa att bara han träffar en tjej, så kommer han att må bra. Det är tyvärr inte så det funkar.

(En liten parentes: jag säger inte att jag är "perfekt" bara för att jag har en sambo, jag försöker däremot jobba med mig själv för att jag ska trivas där jag är i livet. Och nej, jag tycker verkligen inte att jag är perfekt!)

Man kan inte förlita sig på att andra ska göra en glad, tacksam och nöjd. Man måste kämpa själv.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13127
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Samtalsterapi

Post by amandara »

Jag är en reflekterande varelse. Ibland mer ibland mindre. Mår jag bra och allt flyter på finns mindre att reflektera kring. Nu reflekterar jag över min löpning tex. De psykologer jag haft har varit stolpskott, hur intelligenta de än varit.
Post Reply