1:a maj?

Här kan allt diskuteras.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Kloppe
Berylliummedlem
Posts: 2524
Joined: 31 May 2021, 18:18

1:a maj?

Post by Kloppe »

I dag är det första maj. Bara en ledig för mig. Inte bara förresten. Också minnesdag för en nära vän som gick bort första maj för några år sedan.
Vad betyder första maj för dig? Vad ska du göra i dag?
Nissegossen
☢️ Californiummedlem ☢️
Posts: 58930
Joined: 10 May 2021, 15:58

Re: 1:a maj?

Post by Nissegossen »

En ledig dag, vet ju att det är arbetarnas dag, men av någon anledning har jag aldrig demonstrerat har aldrig haft den vanan, uppväxt som jag är i medelklass far min var murare och fastighetsägare välbetald och saknades aldrig någonting i uppväxten
Störst av allt är kärleken.Love is sweet as a humble bee instead of a Hummvee https://sv.wikipedia.org/wiki/HMMWV https://www.youtube.com/watch?v=MobAanNT1JA
nissegossen101@gmail.com
User avatar
Kloppe
Berylliummedlem
Posts: 2524
Joined: 31 May 2021, 18:18

Re: 1:a maj?

Post by Kloppe »

Nej, jag har heller aldrig demonstrerat. Min mor gillade att demonstrera och sånt, men jag har aldrig tagit efter henne i detta.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 37292
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: 1:a maj?

Post by memphis »

Som barn gick jag ofta med mina föräldrar i demonstrationståg. Men sen dess har jag inte gjort det. Ibland åkte jag in till stan 1:a maj bara för att titta på allt folk. Det är nog inte lika mycket folk nu för tiden.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Kloppe
Berylliummedlem
Posts: 2524
Joined: 31 May 2021, 18:18

Re: 1:a maj?

Post by Kloppe »

Jag är ju uppväxt i Uppsala. Där var det sista april (Valborg) som var dagen alla skulle fira och supa sig fulla :lol:
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23777
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: 1:a maj?

Post by Zoidar »

Jobbar dubbla pass. Mucho dinero! 💵 :mrgreen:
Last edited by Zoidar on 01 May 2024, 11:43, edited 2 times in total.
"Herren blickar ner från himlen över människors barn för att se om det finns någon som förstår, någon som söker Gud, men alla har avfallit, ingen gör det goda." - Psalm 14
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 37480
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: 1:a maj?

Post by Geta »

Min mormor fyllde år Valborgsmässoafton. Jag är uppvuxen bland bönder, så vi demonstrerade inte 1 maj. Jag tror inte vi hade varit välkomna i tåget. Vänstern har inte gillat fria bönder.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Hercules723
Rubidiummedlem
Posts: 6706
Joined: 12 May 2021, 04:26

Re: 1:a maj?

Post by Hercules723 »

Kloppe wrote: 01 May 2024, 05:46 Jag är ju uppväxt i Uppsala. Där var det sista april (Valborg) som var dagen alla skulle fira och supa sig fulla :lol:
Så är det här också, eller har varit. Var ute igår sent (22) och det fanns inte mycket ungdomar ute. Tror ungdomar idag festar mindre än förr.
Nissegossen
☢️ Californiummedlem ☢️
Posts: 58930
Joined: 10 May 2021, 15:58

Re: 1:a maj?

Post by Nissegossen »

Min mormor var bondmora, min mor var uppväxt med bönder, morfar hade köpt ett hemman, så han var fri bonde, min mor gifte sig med min far som kom med att sönerna blev murare, någon av dem blev bonde och de andra jobbade för min för min farfar som då blev byggmästare och startade en firma med sönerna som jobbade åt honom, han blev rik och ägde flerfamiljshus och när han dog, tog en av sönerna och satsade dubbelt så mycket som två andra, en av dem var min far. I god tid, tog sonen och den av farbröderna som satsat dubbelt så mycket som de andra två och köpte dem ur firman och min kusin ensamt barn tog över firman, han blev storägare i Lunden av vilket jag hyrde en lägenhet i ett hus han ägde men han köpte huset efter att jag fick lägenheten, det var min förra lägenhet, jag ville inte flytta, men min förra sambo ville ha en större lägenhet och vi hamnade här. Min kusin som studerade på juristlinjen är nu död och hans dotter har tagit över firman, då hon var mest lämpad, det såg min kusin till innan han dog. Min mor hade nog haft viljan att bli bondhustru men fick vika sig för min far. Släkten är att betrakta som något över medelklass och det finns nog ingen som skulle passa i ett demonstrationståg, varken av mina syskon och deras gemåler.

Den enda skulle vara jag då, men det har aldrig blivit av.
Störst av allt är kärleken.Love is sweet as a humble bee instead of a Hummvee https://sv.wikipedia.org/wiki/HMMWV https://www.youtube.com/watch?v=MobAanNT1JA
nissegossen101@gmail.com
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18864
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: 1:a maj?

Post by Krokus »

Geta wrote: 01 May 2024, 11:39 Min mormor fyllde år Valborgsmässoafton. Jag är uppvuxen bland bönder, så vi demonstrerade inte 1 maj. Jag tror inte vi hade varit välkomna i tåget. Vänstern har inte gillat fria bönder.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varml ... och-behovs
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 37480
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: 1:a maj?

Post by Geta »

Bönder i 1:maj tåget hade inte accepterats förr. Olof Palme var inte förtjust i bönder.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Kloppe
Berylliummedlem
Posts: 2524
Joined: 31 May 2021, 18:18

Re: 1:a maj?

Post by Kloppe »

Tror nog att O. Palme insåg att även bönderna är viktiga för Sverige. Och även internationellt.
Post Reply