Att konversera

Om problem med samlevnad och att hitta en partner.

Moderator: Moderator 1

User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35512
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Att konversera

Post by memphis »

Koi wrote: 24 Jul 2021, 00:00 Jag har svårt att konversera. Vet ej vad jag ska säga. Har inte riktig social fobi. Folk är bara jobbiga.

Innan jag fick psykos 2009 kunde jag det. Hålla en konversation flytande.
Samma sak för mig. Jag var väldigt social innan sjukdomen. Hade inga som helst problem att konversera. Nu undrar jag om sjukdomen försört den delen av hjärnan på mig, som kunde konversera.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35994
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Att konversera

Post by Geta »

Har aldrig kunnat prata. Det har blivit lite bättre på gamla dar.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
amandara
Cesiummedlem
Posts: 12917
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Att konversera

Post by amandara »

För mig går det upp och ner med pratförmågan. Periodvis i mitt liv har jag pratat mycket och periodvis har jag knappt pratat något alls. Pratar mer nu än under de åren jag gick min utbildning då jag inte pratade alls när det inte var absolut nödvändigt. Men jag KUNDE prata, och göra mig förstådd. Jag klarade ju min utbildning med muntliga praktiska examinationer och redovisningar. Några år därefter pratade jag inte heller, ingen var ändå intresserad av att lyssna. Vem vill lyssna på en galning? När jag kom till målarverksamheten började jag prata igen, inget var för litet för att prata om - det var bra och funkade för mig. Sen pratade jag rätt mycket i ett par år eller iallafall var jag obrydd. Nu pratar jag lite mindre igen men GÖR mer. Har inte så stort behov av att prata. Igen. Det liksom kommer och går. Nu har jag inte så mycket att prata om. Mår bra. Behöver inte prata om den psykiska ohälsan jag har liksom pratat av mig.
User avatar
1Dave
Germaniummedlem
Posts: 3232
Joined: 17 May 2021, 00:01

Re: Att konversera

Post by 1Dave »

Får höra på jobbet att jag pratar lite. Men det är ändå betydligt mer än förr.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Att konversera

Post by Fantasio »

Jag har inte svårare att prata nu jämfört med innan jag insjuknade. Fast när en kompis ringer är det mest han som pratar och jag svarar ja eller nej.
User avatar
wasp
Ruteniummedlem
Posts: 7844
Joined: 11 May 2021, 13:53

Re: Att konversera

Post by wasp »

Har jobbat bort mitt autistiska jag, numera går det ganska lätt att prata med folk. Minns under åttiotalet då jag inte sa ett ord, utom några få klantiga ord till vårdpersonalen. Mitt enda sätt att visa missnöje var att bli elak och skrika av ilska. Hemskt!
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Att konversera

Post by Fantasio »

Jag pratar med de flesta besökare på mötesplatsen och det går bra.
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 7969
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Att konversera

Post by Richard »

Jo, jag pratar med både personal o deltagare på min dagliga sysselsättning.

Är väldigt öppen på fester o sånt med närmsta vännerna.

Är jätteblyg o tystlåten när det börjar gå över i kärlek eller liknande med tjejer.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35512
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Att konversera

Post by memphis »

Jag var blyg som barn, utåtriktad som tonåring, men nu är jag inåtriktad igen. Cirkeln är sluten.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Nobel
Germaniummedlem
Posts: 3376
Joined: 10 May 2021, 19:48

Re: Att konversera

Post by Nobel »

Har alltid varit försjunken i mina egna tankar och haft problem med att hålla kontakt med verkligheten. Ibland kan jag sakna bra förmåga till att konversera, önskar att jag var bättre på det.
'cause the freak inside controls my mind
Post Reply