Paranoia

Berätta om intressanta eller ovanliga hallucinationer och vanföreställningar du haft.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Paranoia

Post by Fantasio »

Vet inte var jag ska lägga denna tråd. Vilka mer här har paranoia på pränt? Det är ju inte som så att jag tror att Säpo punktmarkerar mig eller att utomjordingar håller koll på mig. Men visst har jag paranoia, det har jag papper på. Kan känna ett obehag oavsett om jag är hemma eller ute och tror bland annat att mina tankar kan läsas. Är paranoid schizofreni den vanligaste formen av sjukdomen?
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36801
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Paranoia

Post by Geta »

Jag är inte säker på att nyinsjuknade får diagnosen paranoid schizofreni idag.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Paranoia

Post by Fantasio »

Men visst är paranoia ett vanligt inslag vid psykossjukdom?
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13127
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Paranoia

Post by amandara »

När jag tar haldol är jag 99.9 % oparanoid.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36801
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Paranoia

Post by Geta »

Jag är inte heller särskilt paranoid. Jag är inte rädd för mina grannar.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Nobel
Germaniummedlem
Posts: 3376
Joined: 10 May 2021, 19:48

Re: Paranoia

Post by Nobel »

Om jag har förstått det rätt så ska paranoia vara ett relativt vanligt inslag vid schizofreni.
'cause the freak inside controls my mind
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Paranoia

Post by Fantasio »

Jag hukade mig för sovjetiska stridsvagnar när jag var på väg till psyket för första gången. Räknas det som paranoia?
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18521
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Paranoia

Post by Krokus »

Med tanke på att Sovjetunionen inte finns längre, låter det som en slags vanföreställning.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
yrväder
Skandiummedlem
Posts: 4290
Joined: 14 May 2021, 15:36

Re: Paranoia

Post by yrväder »

Jag har den diagnosen paranoid schizofreni, och det är rätt allt börjar med det och så fylls det på med röster. Upprinnelsen är paranoid.
Kvittar egentligen vad diagnosen är , huvudsaken är att man får rätt behandling, vilket är diagnosens syfte oavsett vilken åkomma.
Jag är tacksam och glad för att jag har en fungerande behandling som håller sjukdomens symtom borta.
Läste inte inläggen dessförinnan förrän nu men att ha paranoida symtom är brett och sträcker sig längre än till att ha tankar om att dina grannar konspirerar mot dig, det kan vara att Säpo bevakar dig, vad som helst, det är felaktiga tankar som börjar gro i hjärnan och som urartar i en vanföreställning - hallucinationer., hela alltet hänger ihop när man har schizofreni
User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5454
Joined: 11 May 2021, 18:30

Re: Paranoia

Post by Koi »

Jag har diagnosen paranoid schizofreni. Fick den i april i år.

Tror folk spanar på mig. Drar ner persiennerna och tittar i tittögat på dörren. Undviker folk ute för de pratar om mig och sitter alltid med ryggen mot en vägg. Fönster eller spegel går inte. Då ser folk mig bakom min rygg.
yrväder
Skandiummedlem
Posts: 4290
Joined: 14 May 2021, 15:36

Re: Paranoia

Post by yrväder »

Satans helvete, koi. Det brukar blekna när psykosen går ur, hoppas att fallet är så för dig med. Du har en tuff tid bakom dig och behöver få ro.
User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5454
Joined: 11 May 2021, 18:30

Re: Paranoia

Post by Koi »

Ah. Jag gör det inte längre. Gjorde det då. Hela våren gick åt till att snubbla på mina egna tankar.
Post Reply