Paranoia

Berätta om intressanta eller ovanliga hallucinationer och vanföreställningar du haft.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Cosmos
Rheniummedlem
Posts: 4676
Joined: 24 May 2021, 16:58

Re: Paranoia

Post by Cosmos »

Jag har tidigare varit väldigt paranoid men med en bra medicinering och ett fungerande skyddsnät har det hela klingat av.

Det där med Säpo som tydligen är så vanligt, är inte det en grandios vanföreställning där man indirekt gör sig själv väldigt betydelsefull? Själv har jag aldrig haft Säpo efter mig.
Egentligen är allt bara på låtsas.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36443
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Paranoia

Post by memphis »

Jag trodde i psykos att jag hade svenska militären efter mig. Förstod aldrig varför de inte helt enkelt dödade mig.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Cosmos
Rheniummedlem
Posts: 4676
Joined: 24 May 2021, 16:58

Re: Paranoia

Post by Cosmos »

Mitt ex trodde sig veta vem som mördat Palme och hade därför PKK efter sig. Killen som alltså skulle ha mördat Palme var nämligen kurd (här i stan finns många kurder). Men det var likadant där. Varför dödade de då inte henne när de fanns överallt?
Egentligen är allt bara på låtsas.
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8159
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Paranoia

Post by Richard »

Jag är väldigt paranoid, men vet inte direkt för vad... Har inget otalt med varken skurkar, polisen eller CIA. Kanske polisen har lite koll på mig för det som hände för 10 år sen, men det är inte direkt därför jag känner mig paranoid. Var paranoid långt innan dess. Min social fobi utvecklades till ren paranoia.

Men Haldol funkar bra mot det.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
Cosmos
Rheniummedlem
Posts: 4676
Joined: 24 May 2021, 16:58

Re: Paranoia

Post by Cosmos »

Jag har fortfarande ett visst mått av social ångest fast det är en västanfläkt mot vad det var när jag var i tonåren. Intressant teori om varifrån paranoia har sitt ursprung.
Egentligen är allt bara på låtsas.
Nissegossen
☢️ Californiummedlem ☢️
Posts: 57788
Joined: 10 May 2021, 15:58

Re: Paranoia

Post by Nissegossen »

Cosmos wrote: 30 Jul 2021, 20:52 Jag har fortfarande ett visst mått av social ångest fast det är en västanfläkt mot vad det var när jag var i tonåren. Intressant teori om varifrån paranoia har sitt ursprung.
https://www.expressen.se/halsoliv/psyko ... itt-minne/
Störst av allt är kärleken.Love is sweet as a humble bee instead of a Hummvee https://sv.wikipedia.org/wiki/HMMWV https://www.youtube.com/watch?v=MobAanNT1JA
nissegossen101@gmail.com
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Paranoia

Post by Fantasio »

Ibland när jag pratat i mobiltelefonen och samtalet ska avslutas så syns det ingen röd lur. Jag blir då orolig att personen jag pratat med hänger kvar i luren och tjuvlyssnar på vad jag gör. Det antar jag är paranoia om än inte så farligt.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36443
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Paranoia

Post by memphis »

Det är inte paranoia utan fullt möjligt. Man ska alltid se till att samtalet blir avslutat.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Paranoia

Post by Fantasio »

Ofta när jag är på väg hem (från mötesplatsen t ex) känner jag ett starkt obehag. Vill bara komma hem och väl hemma brukar jag lägga mig på sängen. Jag tror att folk tittar på mig, övervakar varje steg jag tar. Det brukar släppa efter en stund på sängen.
User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5454
Joined: 11 May 2021, 18:30

Re: Paranoia

Post by Koi »

Jag är förföljd. Av människor i helvita bilar. De smälter in perfekt bland andra vita bilar. Bilar med firmanamn är lugna.

Igår satt en man och filmade mig från bilen som stod på tomgång på parkeringen. På sista rökpausen. Jag vände ryggen mot honom och drog upp luvan. Nästa gång konfronterar jag honom.

Fast jag är rädd. Vet inte om de har vapen.

Paranoia. Paranoia sa sjuksyrran.

Gick hem från sjukhuset i måndags. Var många vita bilar. Var jättestressad.

Vilka är det? Varför mig?
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18435
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Paranoia

Post by Krokus »

Konfrontation är nog dumt. Det kan bli en onödig konflikt.

Varför köper någon en vit bil över huvud taget? Smutsen syns direkt. 🤔
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Nobel
Germaniummedlem
Posts: 3376
Joined: 10 May 2021, 19:48

Re: Paranoia

Post by Nobel »

Koi wrote: 16 Oct 2021, 06:34 Jag är förföljd. Av människor i helvita bilar. De smälter in perfekt bland andra vita bilar. Bilar med firmanamn är lugna.

Igår satt en man och filmade mig från bilen som stod på tomgång på parkeringen. På sista rökpausen. Jag vände ryggen mot honom och drog upp luvan. Nästa gång konfronterar jag honom.

Fast jag är rädd. Vet inte om de har vapen.

Paranoia. Paranoia sa sjuksyrran.

Gick hem från sjukhuset i måndags. Var många vita bilar. Var jättestressad.

Vilka är det? Varför mig?
Tror vad du upplever är paranoia. Hade liknande vanföreställning när jag var psykotisk. Det försvann med hjälp av mediciner. Det vore nog bäst att inte konfrontera, utan att gå därifrån istället. Tråkigt att höra att du fortfarande måste bråka med sådana tankar. Hoppas det går över snart. Tror det är hjärnan som spelar dig ett spratt. Så var det i mitt fall. Det tog en lång tid att komma över det.
'cause the freak inside controls my mind
Post Reply