Har jag rätt diagnos?

Moderator: Moderator 1

User avatar
wasp
Platinamedlem
Posts: 8074
Joined: 11 May 2021, 13:53

Re: Har jag rätt diagnos?

Post by wasp »

Koi wrote: 13 Jul 2021, 19:24 Jag är tveksam till min diagnos. Paranoid Schizofreni. Jag mår bra nu. Men det är med Abilify injektioner. Läkaren trodde jag skulle sluta med medicinen självmant. Har hamnat på psykosenheten istället för allmänpsykiatrin. Känns konstigt att ha samma folk runt sig hela tiden. Inte byta läkare vid varje besök.
Man väljer inte sin diagnos, den ställer läkarna! De är ju verkligen vårdproffs.
yrväder
Skandiummedlem
Posts: 4287
Joined: 14 May 2021, 15:36

Re: Har jag rätt diagnos?

Post by yrväder »

Paranoid schizofreni om jag minns rätt och nu är det inte ordagrant vad läkaren sa utan en tolkning av mig utifrån vad han sa ,det är positivt om man ser till diagnosen, paranoid schizofreni, man kan ha ganska bra förutsättningar att tillfriskna helt ur skovet och inte ha kvardröjande symtom som eftersläntrar så länge du har en tillfredsställande medicinering. Utmaningen ligger mer i självinsikt, , att se dig utanför sjukdomen, se hur osäkerheten får dig att tappa fotfästet i ditt inre tror den kampen pågår livet ut.
User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5454
Joined: 11 May 2021, 18:30

Re: Har jag rätt diagnos?

Post by Koi »

Känner att det vacklar igen. Har 400 mg Abilify injektion var 4:e vecka. Men rösterna kallar och ropar på mig. De är instängda. Jag vet att de ska vara det. Men har haft ångest i två dagar. Har normalt aldrig ångest. Hjärnan letar efter dem. Rösterna.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Har jag rätt diagnos?

Post by Fantasio »

Jag är överintelligent och passar inte in i ett fack. Jag tänker utanför lådan, jag konverserar med mina röster på ett astralt plan.
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Har jag rätt diagnos?

Post by Klankedinken »

Fantasio wrote: 03 Aug 2021, 23:43 Jag är överintelligent och passar inte in i ett fack. Jag tänker utanför lådan, jag konverserar med mina röster på ett astralt plan.
Jo jag tackar jag.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36656
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Har jag rätt diagnos?

Post by Geta »

Fantasio,

Det mesta som du tänker på är bensodiazepiner- Stesolid med andra ord.
Är det utanför boxen?
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Har jag rätt diagnos?

Post by Klankedinken »

Benso ökar dödligheten med 70%

Med andra ord.. STAY AWAY FROM BENZO!
User avatar
Cosmos
Rheniummedlem
Posts: 4676
Joined: 24 May 2021, 16:58

Re: Har jag rätt diagnos?

Post by Cosmos »

Min schizoaffektiva diagnos stämmer nog, men ibland är jag osäker. Det är väldigt längesedan jag var sjuk och då var det "bara" ångest och depression, nog så jävlig. Jag har ju depressionen som tangerar psykos.
Egentligen är allt bara på låtsas.
User avatar
MsTibbs
Rodiummedlem
Posts: 21729
Joined: 06 Sep 2021, 19:31

Re: Har jag rätt diagnos?

Post by MsTibbs »

Jag har nu haft schizoaffektiv i NIO år!!! Och alla läkare tycker fortfarande lika! Har haft diverse diagnoser innan. Asperger och ADHD är dem som är stabila.

Sen diabetes typ 2, hypothyreos och grav sömnapne…
In a world where you can be anything, be kind.
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8164
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Har jag rätt diagnos?

Post by Richard »

Jag har blivit behandlad för schizofreni, råkade det läcka ut från min arbetsterapeut, men det har bara stått schizoaffektiv i journalen, vilket numera är borttaget. Så diagnoser kan ändras i.a.f.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36656
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Har jag rätt diagnos?

Post by Geta »

Det är intressant det som Cosmos skrev i en annan tråd. Om man har anlag
för schizofreni kan man ha försvarsmekanismer som motarbetar schizofrenin.
Har läst någonstans att schizofrena inte har några försvarsmekanismer eller
dåliga försvarsmekanismer.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Cosmos
Rheniummedlem
Posts: 4676
Joined: 24 May 2021, 16:58

Re: Har jag rätt diagnos?

Post by Cosmos »

Det stämmer. Som psykotiker har man låga trösklar och när psyket börjar leta efter utvägar från en olidlig tillvaro kan resultatet bli hallucinationer och vanföreställningar. För de är bättre än alternativet, att gå in i smärta och sorg. För vi sitter nog alla här med en hel del sådant.
Egentligen är allt bara på låtsas.
Post Reply