Har jag rätt diagnos?

Moderator: Moderator 1

User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18117
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Har jag rätt diagnos?

Post by Krokus »

Ok! Tack för svaret! :thumbup:
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
Leakim97
Rodiummedlem
Posts: 24689
Joined: 03 Jul 2022, 22:26

Re: Har jag rätt diagnos?

Post by Leakim97 »

Krokus wrote: 06 Aug 2022, 11:54 Leakim,

Måste man ha hallucinationer för att få diagnosen schizofreni?
Det är ju olika former av schizofreni tex paranoid, hebefren, karaton och simplexform.

Simplexformen av schizofreni saknar positiva symtom. Det är bara negativa symtom och förmodligen kognitiva symtom.

Nu för tiden används ju inte de olika subtyperna har jag förstått men de finns ju ändå
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18117
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Har jag rätt diagnos?

Post by Krokus »

Hur kan man se skillnad på simplexformen och långvarig depression? Det borde väl vara rätt lika symptom, eller?

Skillnaden kanske är att en depression kan variera i intensitet, medan simplex schizofreni är mer jämn?
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35994
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Har jag rätt diagnos?

Post by Geta »

Jag tror att vid depression gråter man. Det gör man sällan vid schizofreni.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Leakim97
Rodiummedlem
Posts: 24689
Joined: 03 Jul 2022, 22:26

Re: Har jag rätt diagnos?

Post by Leakim97 »

Krokus wrote: 06 Aug 2022, 12:40 Hur kan man se skillnad på simplexformen och långvarig depression? Det borde väl vara rätt lika symptom, eller?

Skillnaden kanske är att en depression kan variera i intensitet, medan simplex schizofreni är mer jämn?
Skillnaden av depression och negativa symtom menar du.

Negativa symptom är frånvaron av ”normala” funktioner och innefattar t ex känslomässig avtrubbning samt brist på energi, motivation och glädje

Vid schizofreni (negativa symtom) så får man avflackat känsloliv/avtrubbning medans depression är som ledsen / nedstämd ( mera intensitet upp och ner som du säger). Men man har liksom hela känslo registret kvar. Vid schizofreni så tappar man eller får försämrade mentala funktioner kroniskt. Det gör man inte när man är frisk. Och om man gör det vid tex långvarig depression så är det någonting som är tillfälligt. negativa symtom/ schizofreni är inte tillfälligt. För mig är det tex väldigt svårt att skratta eller gråta. Man är likgiltig.

Vid schizofreni kan man ju ha brist på känslor. Av allt stimuli som sker runtomkring en och som friska reagerar på, reagerar man inte på samma sätt med schizofreni
yrväder
Skandiummedlem
Posts: 4273
Joined: 14 May 2021, 15:36

Re: Har jag rätt diagnos?

Post by yrväder »

Jag tror inte det är negativa symtom Leakim, för jag tänker att om det varit det, så hade du inte kunnat ha rörligheten när du du skriver, och du har ett rörligt sinne, snabbt tänkande, du har spännvidd och det att du inte har så mycket input i vardagen det tror jag mer är brist på stimulans man måste få in saker i sin vardag även när man har schizofreni och där brister samhället i stora mått, vad samhället ofta kanske erbjuder är en plats på samhall, det är så långt deras förmåga att berika våra sträcker sig, ingen stimulans alls med andra. Det är inte de, det är samhället som har funktionssvårigheter att tänka i nya banor istället för att bunkra upp alla på en och samma plats Samhall, de kanske skulle ta anställning där själv, och så kunde ett par oss ta deras stolar.
Leakim97
Rodiummedlem
Posts: 24689
Joined: 03 Jul 2022, 22:26

Re: Har jag rätt diagnos?

Post by Leakim97 »

yrväder wrote: 06 Aug 2022, 17:13 Jag tror inte det är negativa symtom Leakim, för jag tänker att om det varit det, så hade du inte kunnat ha rörligheten när du du skriver, och du har ett rörligt sinne, snabbt tänkande, du har spännvidd och det att du inte har så mycket input i vardagen det tror jag mer är brist på stimulans man måste få in saker i sin vardag även när man har schizofreni och där brister samhället i stora mått, vad samhället ofta kanske erbjuder är en plats på samhall, det är så långt deras förmåga att berika våra sträcker sig, ingen stimulans alls med andra. Det är inte de, det är samhället som har funktionssvårigheter att tänka i nya banor istället för att bunkra upp alla på en och samma plats Samhall, de kanske skulle ta anställning där själv, och så kunde ett par oss ta deras stolar.
Det är lättare i text än i tal. Irl har jag jätteproblem med att tänka och Tankestörningar.

Förstår hur du tänker o menar.

Men jag har definitivt mycket negativa symtom

Det finns få saker som fungerar bra pga negativa symtom. Hänga på viska och skriva och greja är en sak som är bra.

Annars hamnar jag mest i sängen eller sitter vid datorn och inte gör nått alls

Ibland finns det tv program som lockar intresse

Men känslomässig avtrubbning och motivationsbrist är påtagligt

Men det är som du säger att man måste försöka få in aktiviteter och göra något så man inte blir totalt passiv.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35994
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Har jag rätt diagnos?

Post by Geta »

Man kan inte få allt serverat på en bricka bara för att man har diagnosen
schizofreni. Lite får man själv kirra.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Leakim97
Rodiummedlem
Posts: 24689
Joined: 03 Jul 2022, 22:26

Re: Har jag rätt diagnos?

Post by Leakim97 »

Geta wrote: 06 Aug 2022, 18:54 Man kan inte få allt serverat på en bricka bara för att man har diagnosen
schizofreni. Lite får man själv kirra.
Vad menar du med det?
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35994
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Har jag rätt diagnos?

Post by Geta »

Jag håller inte med yrväder om att samhället inte ställer upp tillräckligt.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Leakim97
Rodiummedlem
Posts: 24689
Joined: 03 Jul 2022, 22:26

Re: Har jag rätt diagnos?

Post by Leakim97 »

Ok då är jag med
yrväder
Skandiummedlem
Posts: 4273
Joined: 14 May 2021, 15:36

Re: Har jag rätt diagnos?

Post by yrväder »

Ta råd av Geta som levt med negativa symtom men nu inte har så mycket bieffekter av dem. Hon vet nog hur du kanske kan kringrända dem och komma förbi.
Post Reply