Har jag rätt diagnos?

Moderator: Moderator 1

User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Har jag rätt diagnos?

Post by Fantasio »

Kan både jag och vården ha fel, har jag egentligen inte schizofreni? Diagnosen sätts efter vad man berättat för läkare. Jag vet inte vad för dumheter jag kläckt ur mig. Min hjärna har undersökts och många är de gånger jag pratat med läkare. Då tar jag antipsykotisk medicin helt i onödan. Har du tvivel om din diagnos? Tror du att du kan ha mer än en diagnos? Jag kanske har schizofreni blandat med ADHD. Vad göra vid fel diagnos?
Last edited by Fantasio on 09 Jul 2021, 17:12, edited 1 time in total.
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18117
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: har jag rätt diagnos?

Post by Krokus »

Fantasio wrote: 09 Jul 2021, 17:10 Vad göra vid fel diagnos?
Second opinion och därefter eventuell ny utredning.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Har jag rätt diagnos?

Post by Fantasio »

Tror du dig ha rätt diagnos, Krokus?
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18117
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Har jag rätt diagnos?

Post by Krokus »

Ja, schizotyp störning stämmer nog bra. Men jag tror att vården säger att jag är i remission när det gäller både psykos och PTSD. Men det sistnämnda (PTSD) lider jag av, inte dagligen, men ändå ofta.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18117
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Har jag rätt diagnos?

Post by Krokus »

Länge hade jag en annan diagnos, nämligen psykos UNS. Det var tack vare att jag tjatade om en ny utredning, som vården kom fram till schizotyp störning. Då ersattes psykos UNS med schizotyp störning.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
amandara
Cesiummedlem
Posts: 12917
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Har jag rätt diagnos?

Post by amandara »

Ja jag är schizoaffektiv, det stämmer. Har jag någon mer diagnos så är det autism. Ett tag I början av min sjukdomshistoria trodde jag att jag hade asperger, men det var flera år till utredning. Och så PTSD som spökar emellanåt.
User avatar
Nobel
Germaniummedlem
Posts: 3376
Joined: 10 May 2021, 19:48

Re: Har jag rätt diagnos?

Post by Nobel »

Kan inte se att jag skulle ha någon annan sjukdom än schizofreni. Saknar till exempel en affektiv del. Insjuknade vid 25. Psykosen har pågått mer än 6 månader men symtomen faller tillbaka av antipsykotika, är således i remission. När symtomen visar sig är de starka och jag saknar verklighetsförankring. Tror helhjärtat på att en kriminell organisation är ute efter att droga mig och att röva bort mig. Sover då till och med med vapen under kudden, livsfarligt... Får perceptionsstörningar i syn-, ljud-, och luktsinnet. Hjärnan är på något sätt kapad och det är omöjligt att tänka klart i den mening att förstå den objektiva verkligheten.
'cause the freak inside controls my mind
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Har jag rätt diagnos?

Post by Fantasio »

Det är svårt att acceptera sin diagnos. Jag hade velat ha lätt depression som gick att behandla med Atrax och Sertralin. Inte ett livslångt lidande.
User avatar
wasp
Ruteniummedlem
Posts: 7844
Joined: 11 May 2021, 13:53

Re: Har jag rätt diagnos?

Post by wasp »

Fantasio wrote: 11 Jul 2021, 20:01 Det är svårt att acceptera sin diagnos. Jag hade velat ha lätt depression som gick att behandla med Atrax och Sertralin. Inte ett livslångt lidande.
Livslångt lidande?? Var 25 år när jättepsykosen kom och nu är jag 65+............
Man är inte sin diagnos heller, man är människa!
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35994
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Har jag rätt diagnos?

Post by Geta »

Det går att leva ett hyggligt liv trots diagnosen. Man behöver odla
andra intressen också.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5412
Joined: 11 May 2021, 18:30

Re: Har jag rätt diagnos?

Post by Koi »

Jag är tveksam till min diagnos. Paranoid Schizofreni. Jag mår bra nu. Men det är med Abilify injektioner. Läkaren trodde jag skulle sluta med medicinen självmant. Har hamnat på psykosenheten istället för allmänpsykiatrin. Känns konstigt att ha samma folk runt sig hela tiden. Inte byta läkare vid varje besök.
yrväder
Skandiummedlem
Posts: 4273
Joined: 14 May 2021, 15:36

Re: Har jag rätt diagnos?

Post by yrväder »

Det är faktiskt till din fördel, man vinner på det i långa loppet.
Post Reply