Har jag rätt diagnos?

Moderator: Moderator 1

amandara
Cesiummedlem
Posts: 12917
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Har jag rätt diagnos?

Post by amandara »

Jag har hög press på mig nu. Men är helt opsykotisk. Men skulle inte förvåna om jag fick psykossymtom. Men det andra framträdande hos mig, jämte psykos, är självmordstankar. Och de duggar tätt i dessa tider. Ibland skulle det bara vara så gött att lägga av. Men ingen oro. Det kommer jag inte göra. Jag är för fäst vid livet för det, en dag kommer vi ändå alla dö men den dagen är inte idag. Men ibland är livet bara för mycket. True crime.
User avatar
1Dave
Germaniummedlem
Posts: 3233
Joined: 17 May 2021, 00:01

Re: Har jag rätt diagnos?

Post by 1Dave »

Har en del jobbiga upplevelser fortfarande, men vet inte om det är verkligt eller min egen hjärna som skapar dem.
Hade paranoid schizofreni innan som mottagningen bytte iochmed flytt till ny region. Har nu diagnosen ospecificerad icke-organisk psykos.

Jag hade väl tur som fick pröva Abilify Maintena som gör att jag kan leva i stort sett som innan första psykosen.
Har dock vissa drömmar som inte ger med sig av religiös natur.
User avatar
MsTibbs
Rodiummedlem
Posts: 21145
Joined: 06 Sep 2021, 19:31

Re: Har jag rätt diagnos?

Post by MsTibbs »

Jag fick asperger och adhd 2007.

schizoaffektiv har jag haft i allafall 12 år nu. Tror jag är rätt diagnosticerad för ingen läkare har tvekat sen dess.
In a world where you can be anything, be kind.
User avatar
1Dave
Germaniummedlem
Posts: 3233
Joined: 17 May 2021, 00:01

Re: Har jag rätt diagnos?

Post by 1Dave »

MsTibbs wrote: 27 Oct 2021, 00:02 Jag fick asperger och adhd 2007.

schizoaffektiv har jag haft i allafall 12 år nu. Tror jag är rätt diagnosticerad för ingen läkare har tvekat sen dess.
Välkommen tebax!
User avatar
MsTibbs
Rodiummedlem
Posts: 21145
Joined: 06 Sep 2021, 19:31

Re: Har jag rätt diagnos?

Post by MsTibbs »

Tack!!!! Jag tappade bort länken!!! :D
In a world where you can be anything, be kind.
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Har jag rätt diagnos?

Post by Klankedinken »

Jag är jättefet... Det sa min läkare igår! Han tyckte jag skulle se över min kost så han rådgav om dietist!
User avatar
MsTibbs
Rodiummedlem
Posts: 21145
Joined: 06 Sep 2021, 19:31

Re: Har jag rätt diagnos?

Post by MsTibbs »

Hah.... jag gick upp 60kg när jag började med zyprexa... :o
In a world where you can be anything, be kind.
Luusje
Niobmedlem
Posts: 287
Joined: 24 Jul 2021, 22:50

Re: Har jag rätt diagnos?

Post by Luusje »

Först cykloid psykos, sedan schizoaffektiv syndrom ca 8 år, sedan bipolär, och nu schizoaffektiv igen. Mellan skoven kan jag ge sken av att jag fungerar väl och är kapabel till det mesta, även om det inte stämmer, kan min man t ex intyga. Men därför har jag fåt bipolär i några år. Tyckte det var lite lättare att berätta om bipolär än om schizoaffektiv men tyckte däremot också att alla då fick en bestämd idee om hur jag fungerade som jag verkligen inte själv kände mig bekväm mig. Det gjordes också en utredning om autisme men det visade sig att alla svårigheter jag har haft socialt, med automatiseringen mm mycket väl passade in i en psykossjukdom.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35512
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Har jag rätt diagnos?

Post by memphis »

Jag undrar om jag har rätt diagnos. Definitivt har jag psykossjukdom, men jag känner mig varken uppvarvad eller direkt deprimerad. Har inte ätit litium på en evighet nu och inte fått varken depression eller mani vad jag kan komma ihåg.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Har jag rätt diagnos?

Post by Fantasio »

Jag kan vara rätt impulsiv. Till exempel beställa saker över nätet. Inte så att jag ruinerar mig, men ändå. Är det ett symptom vid ADHD att vara impulsiv?
Mosbrickan
Litiummedlem
Posts: 355
Joined: 30 Dec 2021, 22:24

Re: Har jag rätt diagnos?

Post by Mosbrickan »

Fantasio wrote: 15 Mar 2022, 19:32 Jag kan vara rätt impulsiv. Till exempel beställa saker över nätet. Inte så att jag ruinerar mig, men ändå. Är det ett symptom vid ADHD att vara impulsiv?
Impulsivitet är nog rätt vanligt om man är bipolär också. Känner igen mig. Shoppar som en gnu, sen extrem ångest när fakturorna väller in
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Har jag rätt diagnos?

Post by Fantasio »

Jag försöker att hålla i pengarna, jag har främst beställt skivor det senaste året, men även ett par dyra fotbollströjor.

Mosbrickan, inte roligt alls när räkningarna kommer.
Post Reply