Tråden om hundar

Moderator: Moderator 1

User avatar
Hercules723
Rubidiummedlem
Posts: 6510
Joined: 12 May 2021, 04:26

Re: Tråden om hundar

Post by Hercules723 »

I somras stötte jag på den väldigt väluppfostrade valpen!
Ägaren badade och valpen satt bara snällt och tittade på från bryggan och jag fiskade på andra kanten!
Det var otroligt! Tror det var en rottweiler.
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18566
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Tråden om hundar

Post by Krokus »

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsa ... sraketerna
Det går att successivt utsätta hunden för ljudet och ljuset från raketer och smällare. Till exempel genom att slå på en video med fyrverkerier på tv:n, den kan få stå på dagarna innan nyårsafton, säger Lena Carlsson.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5456
Joined: 11 May 2021, 18:30

Re: Tråden om hundar

Post by Koi »

Min första hund älskade raketerna. Han skulle ut på balkongen. Där satt han tills det slutade smälla, blinka och gnistra. Däremot var han totalt livrädd för hästar och älgar.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36643
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Tråden om hundar

Post by memphis »

Usch vad otäckt med hundattacken mot ett barn i Göteborg. Barnet blev allvarligt skadat. Och vad värre är, det har hänt flera gånger. Hunden har attackerat 2 barn tidigare och också bitit ihjäl en annan hund. Hur kan man bara vara så ansvarslös? Jag såg attacken som filmades, det ser ut att vara en s k kamphund.
Jag förstår inte varför sådana här hundraser är tillåtna. Det är helt enkelt för farligt.

Här I byn bodde en sån här rabiat kamphund. Jag var livrädd att han nån gång skulle slita sönder kopplet. Då hade han tveklöst dödat eller skadat min hund.
Och mycket riktigt. Hunden slet sig en dag och skadade en annan hund allvarligt. Nu är denna hemska hund avlivad som tur är.

Visst, det är inte hundens fel utan ägarens. Men vad spelar det för roll när olyckan sker.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18566
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Tråden om hundar

Post by Krokus »

https://www.dn.se/varlden/varldens-alds ... ln-utreds/
Den 31-åriga hunden Bobi som förra året utnämndes till världens äldsta hund kan ha fått sin titel på felaktiga grunder. Nu ska hans ålder utredas igen.
På bilder av Bobi från 1999 ska hans tassar vara i en annan färg än tassarna på hunden som dog i Portugal i höstas. Veterinärer har också påpekat att Bobis ålder aldrig har registrerats i den nationella databasen för husdjur och trots att gentester visade att Bobi var gammal kunde de inte slå fast hans exakta ålder, rapporterar The Guardian.

På grund av oklarheterna har Guinness Rekordbok nu tillfälligt fråntagit Bobi båda titlarna i väntan på utredning, uppger en talesperson.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36908
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Tråden om hundar

Post by Geta »

Idag, när jag gick stavgång gick det förbi en kamphund med sin matte.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36643
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Tråden om hundar

Post by memphis »

Jag är lite orolig för att det blir fler möten med kamphundar om jag flyttar in till stan. Att stöta på en lös kamphund är en dödsdom för min hund.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36643
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Tråden om hundar

Post by memphis »

Min vovve har fått tovor under öronen igen. Det är svårt att klippa bort tovorna för de sitter så nära huden. Men jag ska göra ett försök.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23223
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Tråden om hundar

Post by Zoidar »

Vad är man utan en hund?

Image
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18566
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Tråden om hundar

Post by Krokus »

Sambon säger ibland att han vill ha en till hund. Vet inte vad jag tycker.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36643
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Tråden om hundar

Post by memphis »

Det är dubbelt jobb att ha två hundar. Dubbla kostnaden också. Tänk bara på vad två hundförsäkringar kommer att kosta!
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36643
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Tråden om hundar

Post by memphis »

Fick ett meddelande från Trygg Hansa idag om min hundförsäkring. Den höjs med 110 kr i år!! Det är ju ren skandal vad dyra hundförsäkringsr blivit!

Min kostar nu 561kr/månad. Tycker det är svindyrt. Men vill ändå inte byta försäkring för villkoren är bra. Jag betalar bara 1400kr i självrisk plus 15% av kostnaden. Så jag har ett bra ekonomiskt skydd.

Cellgifter och strålning ingår inte i denna försäkring, men jag skulle ändå inte plåga min hund genom en sån cancerbehandling som kan pågå så länge och innebär så mycket lidande. Nej, då är det bättre hon får somna in om hon blir så sjuk i cancer. Då får hon vara med så länge hon tycker det är roligt att vara med. När livsgnistan är borta är det dags att somna in.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
Post Reply