Tråden om hundar

Moderator: Moderator 1

Post Reply
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22907
Joined: 10 May 2021, 16:12

Tråden om hundar

Post by Zoidar »

Hälsade på en pomeranian igår. Jättesöt hund.

Image
"Den som tror på mig, som Skriften säger, ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram." - Johannesevangeliet 7:38
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18435
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Tråden om hundar

Post by Krokus »

Min hund måste leva tills jag dör! Han måste alltså bli runt 55, minst. Jag kommer gå under om han dör innan dess. Jag älskar honom, trots att han skäller vid olika tillfällen. ❤️
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36443
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Tråden om hundar

Post by memphis »

Krokus, jag trodde också att jag skulle gå under när min första hunds liv var slut. Men det gick över förväntan. Visst grät jag och saknade henne, men hon blev 15 år och orkade inte längre. Det var väldigt svårt att lämna hennes kropp hos veterinären. Jag satt med hennes döda kropp i 4 timmar. Nu har jag henne i en urna på bokhyllan. Jag har även sparat en tofs av hennes päls som jag förvarar i ett glasskrin. Och jag har kvar hennes gröna halsband och hennes favoritleksak.

Det underlättade också att jag 6 månader innan hennes död skaffade en hundvalp. Så jag hade 2 hundar ett tag. Det hjälpte att jag hade en annan hund att ta hand om. Det gjorde att jag inte kunde rasa ihop helt och hållet.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22907
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Tråden om hundar

Post by Zoidar »

Krokus wrote: 17 Jul 2021, 14:39 Min hund måste leva tills jag dör! Han måste alltså bli runt 55, minst. Jag kommer gå under om han dör innan dess. Jag älskar honom, trots att han skäller vid olika tillfällen. ❤️
Kanske en bra idé Memphis har att ha en hund till?
"Den som tror på mig, som Skriften säger, ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram." - Johannesevangeliet 7:38
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18435
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Tråden om hundar

Post by Krokus »

Zoidar och Memphis,

Jag har tänkt tanken. Tyvärr är min hund "ensambarn", jag har svårt att tänka mig att han skulle acceptera en till hund. Samma sak gäller en bebis från mig och sambon, jag har mycket svårt att tänka mig att hunden skulle acceptera det.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36443
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Tråden om hundar

Post by memphis »

Det var faktiskt samma med min hund Krokus. Hon var van att vara ensam med mig och ville ha det så. Men sista halvåret hon levde var hon så gammal och trött så hon brydde sig inte om valpen.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36443
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Tråden om hundar

Post by memphis »

När en hund är rädd är det lätt hänt att man klappar den. Man vill ju trösta den, som man gör med ett barn. Men hundar är inte barn och fungerar inte som barn. Om man klappar en hund som är rädd förstärker man bara rädslan och gör den värre. Det funkar inte som med ett barn som blir tröstat. Man förvärrar bara det hela eftersom klapparna uppmuntrar hunden att fortsätta med vad den just då gör, d v s vara rädd!
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18435
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Tråden om hundar

Post by Krokus »

memphis wrote: 17 Jul 2021, 19:06 Det var faktiskt samma med min hund Krokus. Hon var van att vara ensam med mig och ville ha det så. Men sista halvåret hon levde var hon så gammal och trött så hon brydde sig inte om valpen.
Jag tog faktiskt upp detta med sambon igår. Han gillar hundar, han är en hundmänniska, medan jag även gillar katter. Sambon gillar också katter, men älskar hundar. Jaja, hur som helst, sa han direkt att min hund inte kommer acceptera en valp. Sedan blev jag ledsen, för att jag älskar min hund och vill verkligen inte att han ska dö. Förhoppningsvis har han några år kvar.

Sedan är jag bekväm av mig, att gå ensam på promenad med två hundar, det är jobbigt! Speciellt om ena hunden vill nosa länge medan andra drar i kopplet. Hur gjorde du Memphis? Och hur gör du när du passar din mammas hund?

Visst kan sambon ta en hund och jag den andra, men han jobbar ju heltid, så minst två promenader per vardag skulle jag få ta ensam.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36443
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Tråden om hundar

Post by memphis »

Ja det är jobbigt att promenera två hundar samtidigt. Jag bodde ju på landet när jag hade två hundar samtidigt, så jag löste det så att min gamla duktiga flicka fick gå lös medan valpen gick mycket i koppel för att lära sig det.

När jag har min mammas hund är promenaderna inte så sköna. Min hund vill trava på ganska fort, medan mammas hanhund vill stanna och nosa och kissa överallt. Det blir till att hålla honom i kort koppel och inte låta honom nosa på allting. Ibland stannar vi så han får nosa lite dock.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18435
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Tråden om hundar

Post by Krokus »

Kanske en korkad fråga, men är tikar inte lika intresserade av att nosa överallt? Min hund är kastrerad hane och han nosar gärna. När vi är i hundrastgården är han rätt hopplös, då vill han hellre "läsa tidningen" än att leka. :lol:
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13097
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Tråden om hundar

Post by amandara »

Jo hanhundar är värre på revir än tikar har jag hört. Hanhundar nosar och kissar mer än honhundar.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36443
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Tråden om hundar

Post by memphis »

Precis min uppfattning också Amandara. Jag upplever att tikar inte är lika envisa med sitt nosade och definitivt skvätter de inte överallt.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
Post Reply