Tråden om hundar

Moderator: Moderator 1

User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18579
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Tråden om hundar

Post by Krokus »

https://sverigesradio.se/artikel/hunden ... -christina
Anne-Christina Ström halkade i snön och bröt höften. Då sprang hennes hund Saiva två kilometer för att hämta hjälp.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36683
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Tråden om hundar

Post by memphis »

Fantastiskt!

Jag har hört talas om ett liknande fall tidigare, men då var det en golden.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5456
Joined: 11 May 2021, 18:30

Re: Tråden om hundar

Post by Koi »

Det är många som har chihuahua i mitt bostadsområde. Även sk ”kamphundar” men inte samma ägare.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36683
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Tråden om hundar

Post by memphis »

Usch för kamphundar!

Det sägs att det inte är nåt fel på hundarna, utan på ägarna. Må så vara men till saken hör att de flesta "bra" hundägare skaffar inte en kamphund. Det brukar vara "fel" ägare som vill ha sådana hundar.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5456
Joined: 11 May 2021, 18:30

Re: Tråden om hundar

Post by Koi »

memphis wrote: 19 Jun 2023, 22:25 Min hund har fått fukteksem på halsen. Tror det beror på att hon badar varje dag, och då blir halsbandet blött lång tid efteråt. Nu får hon gå utan halsband inomhus, och jag har smörjt fläcken med hydrokortison.
Min schäfer fick värmeutslag och vätskande eksem i ljumskar både fram och bak och på magen varje juni. Rakade honom och baddade med jodopax som fanns på den tiden. Det blev bättre. Men han fick vara rakad hela sommaren i ljumskar. Han hade tjock halvlång päls och älskade att bada. Inte alltid man hade möjlighet att hårtorka honom.
User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5456
Joined: 11 May 2021, 18:30

Re: Tråden om hundar

Post by Koi »

memphis wrote: 29 Nov 2023, 16:07 Usch för kamphundar!

Det sägs att det inte är nåt fel på hundarna, utan på ägarna. Må så vara men till saken hör att de flesta "bra" hundägare skaffar inte en kamphund. Det brukar vara "fel" ägare som vill ha sådana hundar.
Jag tror också ofta fel ägare. Det är en tuff hund att ha, samma som rottweiler eller schäfer. Behöver mycket aktivitet och motion för att må bra.

En ”sällskapshund” finns inte. Alla hundar behöver använda hjärnan för att må bra. Tex lydnadsträning. Det går att göra med stora och små hundar.
User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5456
Joined: 11 May 2021, 18:30

Re: Tråden om hundar

Post by Koi »

Jag har haft 3 schäfer och en stövare. Hund kräver mycket engagemang och tid, 12-15 år framåt i tiden. Blir ingen mer hund nu. Vår senaste gick bort 2017.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36683
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Tråden om hundar

Post by memphis »

Ja fukteksem är jobbigt! Inte blir det bättre om hunden kommer åt att slicka. Min hund älskar också att bada, och gör det varje dag på sommaren. Hon brukar klara sig från eksem dock. Hon har nästan inget hår i ljumskarna naturligt.

Min fösta hund var en schäfer, fast inte renrasig, så hon såg ut som en schäfer, men hon var större än en schäfer. Hon krävde väldigt mycket motion och vi kastade boll varje dag. Hon var jättesnäll mot mig, men var ganska "vass" mot andra. Hon var inte den typen av hund som kunde hälsa fint på andra hundar, och jag fick alltid ha stenkoll om hon skulle få gå lös en stund.

Min nuvarande hund är så mycket enklare! Hon älskar andra hundar, särskilt småhundar. Och hon älskar att träffa människor också. Så hon får gå lös väldigt mycket eftersom hon även kommer på varje inkallning.

Som du säger, det är mycket jobb i 15 år. Jag vet inte om jag ska ha nån mer hund efter denna. Det är så mycket oro med att ha hund. Oro för deras hälsa.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8198
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Tråden om hundar

Post by Richard »

Min systers hund rymde för ett par veckor sedan. Mamma passade den, o hon tyckte att han måste gå ut, men den är ganska stark i koppel, och väldig olydig. Så mamma försökte sätta på honom selen, men gjorde nått fel, så han slet sig o sprang han iväg när de kom ut. Han hittades några timmar senare nere vid stranden, ca 2 km bort. Men han fick efterlysas i Ängelholmsgrupper på Facebook o jag tror de kontaktade polisen också.

Min syster var helt förtvivlad o fick gå från jobbet för att köra runt o leta efter honom. Men som sagt, han var välfunnen.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36683
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Tråden om hundar

Post by memphis »

Jobbigt att ha en hund som rymmer. Jag kan relatera för min förra hund stack iväg ibland när jag hade henne lös. Då bodde jag ute på landet, så det var inte så många vägar, men tågrälsen gick genom skogen.
Jag var alltid helt förkrossad och nervös när hon var borta.
Men hon kom oftast hem inom en timme. Utom när hon försvann över natten, men det är en annan historia som jag dragit flera gånger. Historien om Ljuset som hade min hund.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23234
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Tråden om hundar

Post by Zoidar »

En hund har skällt några gånger i trapphuset idag. Fint skall. Gillar det. Säkert en fin hund. :)
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Inwatto
Lutetiummedlem
Posts: 1770
Joined: 08 Jul 2021, 18:14
Location: Skåne

Re: Tråden om hundar

Post by Inwatto »

Post Reply