Tråden om hundar

Moderator: Moderator 1

User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18705
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Tråden om hundar

Post by Krokus »

Håller med Memphis. Jag har fått uppfattningen av att hundar ser oss hundägare som en "caregiver" och förebild, mer än som en dominant alfa.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36927
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Tråden om hundar

Post by memphis »

Ja dominant har ju en negativ klang. Som en förtryckande härskare. Men ledarskap är inte lika med förtryck. Man kan vara en kärleksfull ledare som lyfter upp sina flockmedlemmar och säger att de är duktiga när de beter sig på ett önskvärt sätt. Som att ge dem en ledning som de innerst inne vill ha. Så har i allafall mina hundar varit. De har älskat att jag lett dem till vad de får och inte får göra. Det blir en trygghet för dem att de litar helt och fullt på mig. Ett nej är inget negativt, det är något positivt att man tar sig tiden att leda sin hund rätt.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18705
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Tråden om hundar

Post by Krokus »

memphis wrote: 24 Jul 2021, 14:42 Som att ge dem en ledning som de innerst inne vill ha.
Precis! :)

När min hund var valp/liten tyckte mamma att det var onödigt att uppfostra honom. Jag försökte förklara att hundar mår bra av tydliga rutiner. Dessutom är det givande att upptäcka hur intelligent han är.

Undrar hur många olika ord han förstår? Jag kan inte säga "godis", då förstår han direkt. Jag brukar säga det baklänges "sidog" eller på engelska "treats" eller bokstavera det. Men när jag bokstaverar har han nog börjat förstå.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36927
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Tråden om hundar

Post by memphis »

:D

Min mamma hade en hund förut som älskade glass för han fick en glasstrut av killen som körde glassbilen varje gång han kom. Det gick inte att säga glass utan vi fick säga icecream.

Hörde om en collie i National Geographic som kunde över 300 ord! Min gamla hund kunde många ord, särskilt är hon blivit gammal. Mat, kex, godis, gå ut, nu är det dags, sängen , mm mm.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18705
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Tråden om hundar

Post by Krokus »

Det finns en del videor på hundar som kommunicerar genom att röra tassen på olika klossar, och då är det en röst som säger olika ord. Ska se om jag hittar någon på YouTube.

https://youtu.be/Q3njWjIimd4
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23450
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Tråden om hundar

Post by Zoidar »

När jag var liten ville jag ha en robothund.

Image
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36927
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Tråden om hundar

Post by memphis »

Min hund kan en del ord och uttryck vid det här laget. Hon är 5 år. Hon kan mat, godis, vänta, har du inte fått nåt? Hon kan sitt och ligg. Hon kan hit, kom, det är dags, nej. Hon kan sitt namn förstås också. Ja det är fler ord hon kan, men jag kommer inte på just nu.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Tråden om hundar

Post by Klankedinken »

Jag kan flera ord! Jag är bättre än din hund!

Zogge tycker jag är personlighetsstörd... Antar att folk som inte ligger riskerar att få den bucklan!
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36927
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Tråden om hundar

Post by memphis »

Jag tycker inte att du är personlighetsstörd. Jag tror på din diagnos schizofreni. Men vissa kanske blir avundsjuka på din språkliga begåvning Klangen. Du har ju talang för att uttrycka dig.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Tråden om hundar

Post by Klankedinken »

memphis wrote: 28 Jul 2021, 15:37 Jag tycker inte att du är personlighetsstörd. Jag tror på din diagnos schizofreni. Men vissa kanske blir avundsjuka på din språkliga begåvning Klangen. Du har ju talang för att uttrycka dig.
Nu blev du min favorit memphis!
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18705
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Tråden om hundar

Post by Krokus »

Min vovve har betett sig annorlunda de senaste dagarna. Skulle gissa på att det kan bero på att sambons semester är över och att han har börjat jobba igen from denna vecka. Men jag vet såklart inte exakt! Min hund kan inte prata.

Däremot skäller han på mig, som att han verkligen vill något. Ja, jag har såklart lekt med honom, tills han har tröttnat, men inom fem minuter skäller han på mig igen. Vi leker, tränar trick, går på promenad, leker med hundpussel och myser i soffan men inget verkar duga åt herrn!

🐕
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Tråden om hundar

Post by Klankedinken »

Han kanske märker en förändring i dig?
Post Reply