Skador

Här kan du fråga om eller diskutera dina kroppsliga sjukdomar.

Moderator: Moderator 1

amandara
Osmiummedlem
Posts: 13331
Joined: 10 May 2021, 19:00

Skador

Post by amandara »

Jag har ett antal skador i kroppen. Kraftigt sänkt disk i ryggen vilket jag antar betyder att jag haft diskbråck. Har en axel som lätt subluxerar men som varit stabil och smärtfri länge även om den knäpper vid rörelse. Bänkpress funkar inte då luxerar axeln. Har en sannolik meniskskada vänster knä efter att jag sprang 5 km med 108 kg för 1.5 år sen. Knät gör ont varje gång jag går lite längre, eller om jag går ofta. Gammal bröstryggssksda efter cykelträning och tävling ett antal år. Men den har peppar peppar varit lugn länge nu. Den mår bättre när jag inte styrketränar och rör i området. Har en handledsskads höger hand efter att ha burit soffa och säng ner 6 våningar vid morsans flytt. All belastning hamnade på höger hand och handen pajade. Jag har svårt för att massera med den handen nu. Ja. Och så har jag ledvärk och myalgi av och till. Ja det var väl det hele.
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18796
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Skador

Post by Krokus »

Det var en hel del! :shock:

Länge hade jag ont i vänster handled pga att jag ofta satt upp och sov, med huvudet lutat mot handen. Överbelastning helt enkelt. Det tog lite mer än 10 år innan handleden slutade strula. Det som hjälpte var styrketräning!

Däremot har antagligen felaktig styrketräning lett till att jag har en diskbuktning i ländryggen L5. För litet buktryck vid marklyft och knäböj.

Numera har jag övergått till frontböj och rumänska marklyft, istället för traditionella knäböj och marklyft. Fast i dagsläget tränar jag inget alls. Orkar inte. När jag börjar träna igen kommer jag fokusera på core, mage och rumpa.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 37371
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Skador

Post by Geta »

I Fråga Doktorn igår sas det att rörelse vid diskbråck är bra, för då ökar blodcirkulationen. Det är inte så vid spinal stenos.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18796
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Skador

Post by Krokus »

Geta,

Tack! Ska se om jag orkar se på det avsnittet.
https://svtplay.se/video/30851066/fraga ... -maj-18-45
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13331
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Skador

Post by amandara »

Om man kan promenera och på så sätt öka blodcirkulationen är det bra för ryggen. Somliga kan inte ens det.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23617
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Skador

Post by Zoidar »

Jag skadade rygg på gymmet när jag var 20. Det spökar fortfarande. Sen har jag hopparknä och schlatters syndrom. Det handlar om inflammation och broskbildning i knäsenan. Det går operera rätt enkelt, men eftersom jag inte har så mycket besvär hoppar jag det. Sen plattfot och de fotproblem som kommer med det. Annars tycks jag vara i god vigör :lol:
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 37371
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Skador

Post by Geta »

Jag förstår att det behövs personliga tränare på gymmen för att undvika skador.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18796
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Skador

Post by Krokus »

Geta,

Ja. Tyvärr är många gym obemannade! De gym där det finns tränare kostar det ofta extra att träna med PT. :(
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
wasp
Platinamedlem
Posts: 8328
Joined: 11 May 2021, 13:53

Re: Skador

Post by wasp »

Har en dåligt hopläkt nyckelbensfraktur på vänster sida. Fick läka hop om lott, så har en stor knöl på vänster axel.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 37371
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Skador

Post by Geta »

En sådan fraktur har doktor Karin tagit upp i Fråga Doktorn. Tror inte att det ska vara några problem även om benändarna har läkt ihop omlott.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18796
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Skador

Post by Krokus »

Ja, men just det! Glömde helt bort att jag har brutit båda nyckelbenen, vid olika tillfällen. Sedan jag började styrketräna har jag märkt att musklerna omkring axlarna är klenast på kroppen. Min akilleshäl.

I höstas bröt jag högerhanden (är högerhänt) och efter detta har högerarmen blivit klen. Greppet är inte vad det var innan. Vänsterhanden har starkare grepp.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Cosmos
Rheniummedlem
Posts: 4681
Joined: 24 May 2021, 16:58

Re: Skador

Post by Cosmos »

Har också brutit nyckelbenet som växte upp fel. Stört omöjligt att få BH-banden att stanna på axeln. Annars har jag tarmproblem efter att ha blivit knivhuggen i magen för 40 år sedan. Tarmarna sitter ihop med tarmväggen så jag riskerar alltid tarmvred vilket jag också har haft en gång. I samma misshandel fick jag också ett hugg i vänster underarm som gav upphov till en nervskada och har gjort att min hand inte har full känsel och har dåligt grepp. Jag var en mycket bra gitarrist innan skadan, sedan blev jag bara halvdan. Så jag köpte mig en el-gitarr som var mycket enklare att spela på och det var på det sättet jag kom med i rockband. Livet är bra konstigt.
Egentligen är allt bara på låtsas.
Post Reply