Har du vaccinerat dig mot covid-19?

Här kan du fråga om eller diskutera dina kroppsliga sjukdomar.

Moderator: Moderator 1

Post Reply

Har du vaccinerat dig mot covid-19?

Ja, jag har fått två sprutor
19
83%
Ja, jag har fått en spruta
0
No votes
Nej, men jag ska
0
No votes
Nej, jag hoppar över det
4
17%
 
Total votes: 23

User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8159
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Har du vaccinerat dig mot covid-19?

Post by Richard »

Min syster lyckades få en tom vaccinampull till sin samling av gamla apoteksgrejer. En sån är ju historiskt viktig att ha.

Annars är jag något orolig för biverkningar. Jag vet att det är ett s.k mRNA-vaccin, o av en slump läste jag om DNA o mRNA i måndags i kemistudierna, men jag kan långt ifrån mer om det. Men jag har läst att vaccinet inte direkt ändrar något i vårt DNA.

Jag tog svininfluensavaccinet också, o det fick ju en liten del narkolepsi av. Med en sån allvarlig biverkan hade det inte fått ges idag. Nu minns jag dock inte vad de sa om det, om de lovade att det var säkert o så.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36443
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Har du vaccinerat dig mot covid-19?

Post by memphis »

Jag är ingen antivaxare men är lite misstänksam mot att de säger att vaccinet är helt säkert att ta. Fick ju som jag redan berättat mensrubbningar av vaccinet och det är ca 400 kvinnor i Sverige som rapporterat in den biverkan.
Dock säger de på tv att man inte får mensrubbningar! De på tv säger bara vad läkemedelsföretagen säger!
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Nobel
Germaniummedlem
Posts: 3376
Joined: 10 May 2021, 19:48

Re: Har du vaccinerat dig mot covid-19?

Post by Nobel »

Tänker att det finns många saker som kan trigga mensrubbningar. Hur vanligt är det i den vanliga populationen?
'cause the freak inside controls my mind
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36443
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Har du vaccinerat dig mot covid-19?

Post by memphis »

Vet inte hur vanligt det är. Men mig har det aldrig hänt förrän jag tog första sprutan.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36649
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Har du vaccinerat dig mot covid-19?

Post by Geta »

När jag tog Mallorol för över 50 år sedan upphörde mensen ett halvår.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36443
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Har du vaccinerat dig mot covid-19?

Post by memphis »

Det konstiga med covid19- vaccinet är att mensen kommer tätare och rikligare. Jag tog Pfizer.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Nobel
Germaniummedlem
Posts: 3376
Joined: 10 May 2021, 19:48

Re: Har du vaccinerat dig mot covid-19?

Post by Nobel »

"According to our results, 14.2% of adult women aged 19–54 years reported having irregular menstruation. In the literature, the prevalence of irregular menstruation varies from 5% to 35.6% depending on age, occupation, and the country of residence [1,2,3,4]"

Kwak Y, Kim Y, Baek KA. Prevalence of irregular menstruation according to socioeconomic status: A population-based nationwide cross-sectional study. PLoS One. 2019;14(3):e0214071. Published 2019 Mar 19. doi:10.1371/journal.pone.0214071

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6424400/


Om vi antar att dessa siffror speglar situationen i Sverige och att det finns ca 5 miljoner kvinnor i Sverige så borde ca 700 tusen kvinnor ha ojämn menstruationscykel.
'cause the freak inside controls my mind
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36443
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Har du vaccinerat dig mot covid-19?

Post by memphis »

Ja men det är ju skillnad på att alltid ha oregelbunden mens och att alltid ha regelbunden mens som blir störd av vaccinet. Har man alltid oregelbunden mens så reagerar man ju inte på det.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Nobel
Germaniummedlem
Posts: 3376
Joined: 10 May 2021, 19:48

Re: Har du vaccinerat dig mot covid-19?

Post by Nobel »

Försöker hitta studier som tittar på covid-19-vaccinering och menstruationscykel, men hittar inget. Det kanske kommer snart. Tror att biverkningar är svåra att detektera i ett tillstånd som är så pass vanligt och kan bero på många olika orsaker.
'cause the freak inside controls my mind
User avatar
Nobel
Germaniummedlem
Posts: 3376
Joined: 10 May 2021, 19:48

Re: Har du vaccinerat dig mot covid-19?

Post by Nobel »

Det finns de som föreslår att covid-19-infektion kan påverka menstruationscykeln.

"Among 237 patients with confirmed COVID-19, severely ill patients had more comorbidities than mildly ill patients (34% versus 8%), particularly for patients with diabetes, hepatic disease and malignant tumours. Of 177 patients with menstrual records, 45 (25%) patients presented with menstrual volume changes, and 50 (28%) patients had menstrual cycle changes, mainly a decreased volume (20%) and a prolonged cycle (19%). The average sex hormone and AMH concentrations of women of child-bearing age with COVID-19 were not different from those of age-matched controls."

Li K, Chen G, Hou H, et al. Analysis of sex hormones and menstruation in COVID-19 women of child-bearing age. Reprod Biomed Online. 2021;42(1):260-267. doi:10.1016/j.rbmo.2020.09.020

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7522626/
'cause the freak inside controls my mind
Miika
Hafniummedlem
Posts: 9108
Joined: 10 May 2021, 15:53

Re: Har du vaccinerat dig mot covid-19?

Post by Miika »

Memphis,
jag kan rekommendera hormonspiral, jag blev helt mensfri!
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18435
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Har du vaccinerat dig mot covid-19?

Post by Krokus »

Miika,

Ökar inte risken för svamp vid hormonspiral?
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
Post Reply