Hur bli av med grandiositet?

Berätta om intressanta eller ovanliga hallucinationer och vanföreställningar du haft.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Inwatto
Lutetiummedlem
Posts: 1748
Joined: 08 Jul 2021, 18:14
Location: Skåne

Hur bli av med grandiositet?

Post by Inwatto »

Hur blir man av med en grandios vanföreställning?

Jag har en sådan att jag påverkar vilket lag som vinner i fotboll bara genom att jag väljer att titta på matchen. T ex i EM-fotbollsfinalen mellan England och Italien, så zappade jag in i matchen när det stod 1-0 till England. Genom att göra det, så kunde Italien senare kvittera. Jag tittade bara någon minut, men det räckte för Italien. Senare tittade jag några sekunder när det var förlängning. Det gjorde sen att Italien vann på straff. Hur jag kan påverka matchen bara genom att sitta hemma i soffan och titta på en direktsändningen kan vara svårt att förklara. Har en röst från bakre delen av hjärnan jag brukar lita på som jag kallar för Siv. Hon menar att jag påverkade matchen. Det har något med att vi alla är ihopkopplade andligt som människor. Men, jag kan inte släppa den tanken.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36595
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Hur bli av med grandiositet?

Post by Geta »

Stör det dig att du har den egenskapen?
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Inwatto
Lutetiummedlem
Posts: 1748
Joined: 08 Jul 2021, 18:14
Location: Skåne

Re: Hur bli av med grandiositet?

Post by Inwatto »

Det är ju ingen farlig vanföreställning, men visst, jag känner mig ofri som orsakar stor skillnad på liten insats. Och hur blir det vid valet till Riksdag nästa gång? Kommer min röst påverka hur många andra röstar? Jodå, det stör mig. Särskilt att jag inte kan förutse hur det kommer att bli. Trodde jag skulle gynna England genom att titta in på EM-finalen, men det blev tvärtom...
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36595
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Hur bli av med grandiositet?

Post by Geta »

Du verkar tillhöra blåa blocket idag?
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18401
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Hur bli av med grandiositet?

Post by Krokus »

Förhoppningsvis röstar många i nästa års val. Tyvärr tror jag att en hel del är trötta på politiken i Sverige. För mycket sandlåda.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Inwatto
Lutetiummedlem
Posts: 1748
Joined: 08 Jul 2021, 18:14
Location: Skåne

Re: Hur bli av med grandiositet?

Post by Inwatto »

Är inte särskilt intresserad av politik, men det stör mig att jag känner mig ansvarig för hur valet går trots att jag på papperet bara har en röst av 10 miljoner.
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Hur bli av med grandiositet?

Post by Klankedinken »

Tror det är en intern förvirring.. Det är svårt att känna vart signaler kommer ifrån och då tror man saker som att man kan veta vad som sak hända etc.. Det är ju en lindrig form av vanföreställning tror jag?
User avatar
Inwatto
Lutetiummedlem
Posts: 1748
Joined: 08 Jul 2021, 18:14
Location: Skåne

Re: Hur bli av med grandiositet?

Post by Inwatto »

Ja, en ofarlig vanföreställning är det. Men, hur bli av med den? Det hjälper inte att säga "Vad har du för bevis?" för jag kan då kontra med "Vad har du för motbevis att vi inte är andligt ihopkopplade?"
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Hur bli av med grandiositet?

Post by Klankedinken »

Tyvärr kan jag bara bidra med "mera medicin?"..
Annars får du nog hoppas den försvinner eller inte störs av den så mycket..
User avatar
Inwatto
Lutetiummedlem
Posts: 1748
Joined: 08 Jul 2021, 18:14
Location: Skåne

Re: Hur bli av med grandiositet?

Post by Inwatto »

Tror inte mer Abilify skulle hjälpa. Får väl göra som Kungen och inte rösta i allmänna val...
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Hur bli av med grandiositet?

Post by Klankedinken »

haha.. kan du fixa så mitt parti vinner?
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36292
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Hur bli av med grandiositet?

Post by memphis »

Jag har haft liknande vanföreställningar och har fortfarande ibland. Att jag gör spelar roll för att det har stora, ibland globala konsekvenser. Men det mesta av min grandiositet har gett med sig som tur är. Tiden har gjort sitt jobb.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
Post Reply