Fakta om Schizofreni

Moderator: Moderator 1

User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36649
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Fakta om Schizofreni

Post by Geta »

Alla dessa som erkänt mordet på Olof Palme- var räknas de in?
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Nobel
Germaniummedlem
Posts: 3376
Joined: 10 May 2021, 19:48

Re: Fakta om Schizofreni

Post by Nobel »

En modell för hur behandling med antipsykotika kan gå till vid schizofreni, om svar på behandling uteblir. Testa först;
1. Monoterapi med en SGA. Om det inte fungerar,
2. Testa en annan SGA eller en FGA.
3. Klozapin monoterapi. Om blodvärden blir dåliga avsluta Klozapin. Om inget svar på behandling,
4. Kombinera Klozapin med en SGA, FGA, eller ECT.
5. Testa en SGA eller FGA som inte testats ännu.
6. Kombinationsterapi med en SGA, FGA, ECT, och/eller en stämningsstabiliserare.

SGA = Second generation antipsychotic
FGA = First generation antipsychotic

"The Texas Medication Algorithm Project (TMAP) has provided a six-stage pharmacotherapeutic algorithm for the treatment of schizophrenia. Stage 1 is first-line monotherapy with an SGA. If the patient shows little or no response, he or she should proceed to stage 2, which consists of monotherapy with either another SGA or an FGA. If there is still no response, the patient should move to stage 3, which consists of clozapine monotherapy with monitoring of the white blood cell (WBC) count.24 If agranulocytosis occurs, clozapine should be discontinued. If stage-3 therapy fails to elicit a response, the patient should proceed to stage 4, which combines clozapine with an FGA, an SGA, or electroconvulsive therapy (ECT).24 If the patient still shows no response to treatment, stage 5 calls for monotherapy with an FGA or an SGA that has not been tried.24 Finally, if stage 5 treatment is unsuccessful, stage 6 consists of combination therapy with an SGA, an FGA, ECT, and/or a mood stabilizer.24"

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC415906
'cause the freak inside controls my mind
User avatar
Nobel
Germaniummedlem
Posts: 3376
Joined: 10 May 2021, 19:48

Re: Fakta om Schizofreni

Post by Nobel »

"Nu presenteras de första resultaten från forskningsprojektet i två studier i tidskriften Molecular Psychiatry. Den ena studien visar att patienter med nydebuterad schizofreni har lägre nivåer av signalsubstansen GABA i ryggmärgsvätska än friska personer. Ju lägre koncentrationer av GABA som uppmättes hos patienterna desto svårare var deras sjukdomsbild."

https://nyheter.ki.se/stort-forskningsp ... chizofreni
'cause the freak inside controls my mind
User avatar
Nobel
Germaniummedlem
Posts: 3376
Joined: 10 May 2021, 19:48

Re: Fakta om Schizofreni

Post by Nobel »

Heterosexuell man blir hyper- och homosexuell efter att ha bytts från Risperidon till Aripiprazol. När aripiprazolbehandlingen avslutas reverterar patienten.

https://wchh.onlinelibrary.wiley.com/do ... 02/pnp.556
Last edited by Nobel on 30 Jul 2021, 18:59, edited 1 time in total.
'cause the freak inside controls my mind
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18435
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Fakta om Schizofreni

Post by Krokus »

Det låter otroligt! :o
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36649
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Fakta om Schizofreni

Post by Geta »

Personer med Parkinsons sjukdom kan också bli hypersexuella.
Det måste hänga ihop med dopaminet.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Schizofreni
Vanadinmedlem
Posts: 1017
Joined: 10 May 2021, 15:14
Contact:

Re: Fakta om Schizofreni

Post by Schizofreni »

Waow förändring av sexuell läggning är ju inte helt vanligt på det sättet. Kan bara minnas hjärnskada som grund för utveckling av pedofili.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4941581/
Neural basis of pedophilia: Altered sexual preference following traumatic brain injury
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36443
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Fakta om Schizofreni

Post by memphis »

Man kan bli översexuell på abilify. Det är en känd biverkan.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36649
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Fakta om Schizofreni

Post by Geta »

Personer med bipolär sjukdom kan också bli översexuella i sina skov.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Schizofreni
Vanadinmedlem
Posts: 1017
Joined: 10 May 2021, 15:14
Contact:

Re: Fakta om Schizofreni

Post by Schizofreni »

Geta wrote: 30 Jul 2021, 19:02 Personer med Parkinsons sjukdom kan också bli hypersexuella.
Det måste hänga ihop med dopaminet.
Visst är det så.
Minns en gammal man som satte på sin dotterdotters hund efter ändringar i medicineringen
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/12086551/
Possible zoophilia associated with dopaminergic therapy in Parkinson disease
Last edited by Schizofreni on 30 Jul 2021, 19:37, edited 1 time in total.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36443
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Fakta om Schizofreni

Post by memphis »

Jo tack. Jag vet.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
Lovesong
Aluminiummedlem
Posts: 34
Joined: 29 Jul 2021, 15:20

Re: Fakta om Schizofreni

Post by Lovesong »

Nobel wrote: 30 Jul 2021, 18:37 Heterosexuell man blir hyper- och homosexuell efter att ha bytts från Risperidon till Aripiprazol. När aripiprazolbehandlingen avslutas reverterar patienten.

https://wchh.onlinelibrary.wiley.com/do ... 02/pnp.556
Det där hände mig också. Hade barn och familj, fick abilify som är samma sak, blev homosexuell och hypersexuell. Så lämnade min kvinna för att ha sex med män. När slutade med medicinen fick jag svår ptsd av vad jag hade gjort. Så det där är verkligt, att det kan bli så. Står förändrad sexlust som biverkning på den. Det är så skönt att veta det var medicinen som gjorde det. För att det har hänt är för stort för mig att ta in. Slutade ha sex helt och hållet efter det. Om en dag får chansen att prata med henne igen så tänker jag ge henne den här länken. För sårade henne på sätt som jag aldrig kan förlåta mig för helt och hållet. Men där är i alla fall en ordentlig förklaring.
Post Reply